انواع بال اسکرو

انواع بال اسکرو

بال اسکرو (ball screw) یک سیستم مکانیکی است که برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این قطعه مکانیکی و دانستن تاریخچه و ویژگی‌های ظاهری آن می‌توانید به مقاله بال اسکرو چیست مراجعه کنید. برای انتخاب درست یک قطعه مکانیکی مانند این قطعه لازم است که اتواع بال اسکرو را به خوبی بشناسید و بدانید که هر یک از مدل‌ها در چه صنایعی کاربرد دارد و از نظر تکنولوژی ساخت چگونه است. 

در این مقاله بال اسکروها (ball screw) و انواع آن‌ها را از نظر ویژگی‌های مختلف و کاربرد آن‌ها بررسی و سعی کرده‌ایم دسته‌بندی‌های درستی برای آن‌ها ارائه کنیم. هر کدام از انواع مختلف بال اسکرو در جای خود مناسب و برای سیستم­‌های طراحی شده کاربرد دارند و هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند.

انواع بال اسکرو از نظر کاربرد

  • بال اسکرو مینیاتور (Miniature ball screws)

این نوع  برای استفاده در لیزرها، دستگاه‌های اندازه‌گیری، نیمه هادی‌ها، ابزارهای پزشکی و سایر وسایل کوچک که به حرکت خطی صاف و دقیق  احتیاج دارند، مشهور است.

  • بال اسکرو نورد شده (Rolled ball screws)

علت این نامگذاری این است که از ابتدا به‌ صورت قطعه‌ها و ورقه‌های فلزی، از طریق نورد سرد تشکیل شده‌اند. از مزایا آن می‌توان به بهره‌‌مندی از دقت مکان‌یابی چند هزارم اینچ در هر گام، طول عمر بالا، قابلیت حرکت روان اشاره کرد که بیش‌تر برای کاربردهایی با دقت کم و با قیمت پایین ساخته می‌شوند.

  • بال اسکرو سنگ خورده یا سنگ‌ زنی شده (Ground ball screws)

این بال اسکروها در سه مرحله ساخته می‌شوند: ماشین‌کاری، سخت‌کاری سطحی و سنگ زنی. این سنگ زنی در ماشین‌­های ریسندگی با سرعت چرخش بالا که با مواد ساینده پوشش داده می‌شوند، صورت می‌گیرد. این روش به بهترین حالت ممکن سبب می‌گردد تا بال اسکرو در برابر درجه حرارت‌هایی که به طور معمول شکل آن‌ها را تحریف کرده و باعث کاهش کارایی آن‌ها می‌شود، مقاومت کند. این دسته از بال اسکروها برای کاربردهایی که نیاز به دقت بالایی ندارند، بلکه سختی و مقاومت برای آن‎ها در اولویت است، بهتر عمل می‌کنند.

در روش سنگ ‌زنی، رزوه‌ها طی یک فرآیند سایشی بسیار دقیق شکل می‌گیرند به همین دلیل دقت پیچ‌های تولید شده به روش سنگ‌ زنی به مراتب از نمونه مشابه با روش تولید رولینگ بیشتر است. البته باید توجه داشته باشید که قیمت پیچ‌هایی که به روش سنگ زنی تولید می‌شوند، به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد بود.

در روش رولینگ ابتدا پیچ خام به میزان زیادی حرارت داده شده و سپس بین غلتک‌های مخصوص قرار گرفته و رزوه مورد نظر روی آن ایجاد می­‌شود.

  • بال اسکروهای دقیق (Precision ball screws)

دسته گسترده‌­تری از بال اسکروها که دارای دقت و صحت بسیار بالایی هستند و برای کاربردهایی که به دقت مکان‌یابی، دقت قرارگیری و تکرار پذیری بالا نیازمندند، استفاده می‌شوند.

انواع بال اسکرو

انواع بال اسکرو از دید مکانیزم بازگرداننده ساچمه‌­ها

بال اسکرو با سیستم چرخشی داخلی

بال اسکرو با سیستم چرخشی خارجی

بال اسکرو با طول گام فوق بلند

هر کدام از بال اسکروهای فوق کارایی خاص خود را دارند و شما می­‌توانید با توجه به نیاز خود آن­ها را خریداری و استفاده نمایید.

انواع بال اسکرو

انواع بال اسکرو به اشکال و انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در زیر، به برخی از انواع رایج بال اسکروها اشاره خواهم کرد:

بال اسکرو استوانه‌ای (Acme Screw)

بال اسکرو استوانه‌ای یکی از رایج‌ترین انواع بال اسکروها است. در این نوع، پروفیل استوانه‌ای روی سطح پیچ تشکیل می‌شود که با استفاده از مهره، حرکت طولی ایجاد می‌کند.

بال اسکرو کوپل (Ball Screw)

بال اسکرو کوپل یک نوع پیچ و مهره است که در آن، بین پیچ و مهره، یک یا چند توپ قرار دارد. این توپ‌ها به عنوان المان‌های غلتکی عمل کرده و اصطکاک را کاهش داده و دقت و راندمان بالا را فراهم می‌کنند.

بال اسکرو خمشی (Flexible Screw)

بال اسکرو خمشی دارای یک پروفیل بال اسکرو خمیده است که باعث ایجاد حرکت طولی می‌شود. این نوع بال اسکرو برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بال اسکرو خالص (Lead Screw)

بال اسکرو خالص شباهت زیادی به بال اسکرو استوانه‌ای دارد. با این حال، در بال اسکرو خالص، عملکرد حرکت توسط پیچ ایجاد می‌شود و بالای بال اسکرو هیچ سیستم غلتکی وجود ندارد.

بال اسکرو خطی (Linear Screw)

بال اسکرو خطی یک نوع بال اسکرو است که به جای حرکت چرخشی، حرکت خطی را ایجاد می‌کند. این نوع بال اسکرو برای سیستم‌های خطی و ماشین‌کاری CNC استفاده می‌شود.

بال اسکرو سپری بال اسکرو توأم (Tandem Screw)

یک نوع ویژه از بال اسکرو است که از دو بال اسکرو کوپل استفاده می‌کند که به صورت پشت سر هم قرار گرفته‌اند. این ساختار، امکان انتقال بار بیشتر و افزایش قدرت و دقت را فراهم می‌کند. با استفاده از بال اسکرو توأم، می‌توان بارهای سنگین‌تر را حرکت داد و دقت و قدرت سیستم را بهبود بخشید.

انواع مدل‌­های بال اسکرو

در بازار، مدل‌های مختلفی از بال اسکرو با برندهای متفاوت موجود است و شما می‌توانید بر اساس نوع کارکرد خود، آن‌ها را انتخاب کنید.. ازجمله:

– بال اسکروی قفسه دار

– بال اسکروی دقیق

–بال اسکروی دقیق/هزار خار

– بال اسکروی غلتکی

کارکرد بال اسكرو به نوع شيار يا رزوه، نوع مهره و نوع سيستم چرخش ساچمه­‌ها بين مهره و پيچ بستگي دارند. بال اسكرو انواع و مدل­‌هاي مختلفي دارد. دو نوع مدل:

بال اسكرو استاندارد، عبارتند از FSIN-FSIW-FSKW-FSDW

بال اسكرو special، عبارتند از  FSBW-FSWW-FSVW-RSVW-SSVW

انواع بال اسکرو در تام باهر

برای خرید بال اسکرو در تام باهر و کسب اطلاعات کامل از موجودی کالا و قیمت کالا با شماره‌های موجود در سایت، تماس حاصل نمایید و یا برای دیدن کاتالوگ و نقشه‌های سه بعدی بال اسکرو از سایت شرکت تام باهر دیدن نمایید.

اسکرول به بالا