لوازم سی ان سی

 لوازم سی ان سی

لوازم سی ان سی شامل : پروفیل، ریل و واگن، مهره بال اسکرو، دنده شانه ای، انرژی چین، کوپلینگ و… می باشد. CNC  فرم کوتاه شده Computer Numerical Control که بیان کننده کنترل عددی توسط رایانه است. تمام حرکات وعملیات دستگاه های سی ان سی توسط کامپیوترها کنترل می شود. دستگاه های سی ان سی کاربرد های متفاوت دارند و مي توانند عمليات هایی مانند تراشکاری، برشکاری،سوراخ کاری و حکاکي را روي مواد مختلفي مانند سنگ، فلزات، شيشه، چوب، پلاستيک و … انجام دهند.

 

آشنایی با انواع لوازم سی ان سی

حال در این مقاله قصد داریم شمارا با لوازم سی ان سی آشنا نماییم.

لوازم سی ان سی

لینیر گاید (ریل و واگن):

یکی از لوازم سی ان سی ریل و واگن است. ریل و واگن یا لینیر گاید از جمله  قطعات صنعتی مربوط به حوزه اتوماسیون است، که از آن برای ساخت انواع ماشین ، دستگاه هایی که دارای سیستم حرکت خطی دقیق هستند و میزهای CNC ، مدول خطی و … به کار رفته می شود. ریل و واگن به نام هدایتگر خطی نیز شناخته می شود.

قیمت ریل و واگن :

قیمت ریل و واگن بستگی به اندازه و مواد به کار رفته در آن می باشد. برای کاربرد هایی با ظرفیت بار بالاتر، به طور عمده به یک واگن خطی بزرگ نیازخواهید داشت. در این صورت واگن وسیع تر و یا ریل با ابعاد بیشتر مورد نیاز است که این مسئله قیمت ریل و واگن را افزایش می دهد. شرکت تام باهر با ارائه انواع لوازم سی ان سی از جمله انواع بال اسکرو و لینیر گاید توانسته در بین رقیبان خود قیمت لوازم سی ان سی را در حد مناسب نگه داشته که این امر موجب رضایت مشتریان گردیده است.

پروفیل:

یکی دیگر از لوازم سی ان سی  پروفیل می باشد. پروفیل به قطعاتی با مقطع ثابت گفته می شود که با توجه به جنس و استحکام آنها کاربرد بسیاری در صنایع دارد.

انواع پروفیل :

پروفیل در حالت کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی وجود دارد.

  • پروفیل صنعتی

به آن دسته از پروفیل هایی اطلاق می شود که در صنایع مختلف مانند خودروسازی ، نظامی و… به عنوان قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پروفیل ساختمانی

به آن دسته از پروفیل هایی اطلاق می شود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند همانند درب و پنجره های آلومینیومی و…

بال اسکرو باهر

بال اسکرو:

از موارد دیگر لوازم سی ان سی می توان به بال اسکرو اشاره نمود. در یک تعریف ساده می توان بال اسکرو را یک دستگاه مکانیکی تعریف کرد که قابلیت تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی را دارد. حال هنگامی که تکنولوژی بال اسکرو کشف نشده بود، جهت حرکت و جلو و عقب بردن میز ها و محور ها از سیستم پیچ و مهره های معمول استفاده می شد. این نوع پیچ و مهره ها دارای دندانه های مثلثی و تیز هستند. بادرنظر گرفتن اینکه در اثر حرکتهای لغزشی موجود بین دو سطح پیچ و مهره، سایش و خوردگی ایجاد شده، در نتیجه مکانیزم حرکتی لق می شد، تغییراتی در نوع دنده های پیچ و مهره ایجاد شده و بجای استفاده از پیچ و مهره با مقطع مثلثی، از پیچ و مهره با مقطع ذوزنقه و تا حدی مستطیلی استفاده شد. این مدل پیچ و مهره ها هم اکنون نیز در میز دستگاههای فرز و تراش معمولی به وفور به چشم می خورد که اصطلاحا به دنده کبریتی معروف است. از یک جهت باید برای روان کار کردن این سیستم یک لقی مشخصی بین پیچ و مهره وجود داشته باشد و ازجهت دیگر به مرور زمان این پیچها نیز سائیده شده و دقت خود را از دست می دهند. در نتیجه پیج وقتی راستگرد می شود، یک طرف مهره درگیر بوده و وقتی چپگرد می شود ابتدا لقی طی شده تا به طرف دیگر برسد و سپس طرف دیگر درگیر می شود. طرح بعدی سبب شد تا میزان بسیار زیادی از این مشکل حل شود و این طرح استفاده از سیستم لید اسکرو با فنر بود.

سیستم لید اسکرو با فنر

در این سیستم، به جای استفاده از یک مهره، از دو مهره استفاده می شود و بین دو مهره، فنری قرار دارد. این فنر توسط پیچ هایی تنظیم شده و باعث می گردد در هر صورت دو طرف مهره ها درگیر باشد و با چپگرد و راستگرد شدن، لقی به حداقل برسد و در جائیکه پیچ یا مهره خورده شده، فنر باز شده و خود را تنظیم می کند. این نوع پیچ انتقال قدرت یک سیستم بسیار عالی است و با دقت بالا است ولی همچنان یک مشکل دارد و آن لغزش سطوح است. ساختار بال اسکرو به گونه ای است که در برابر بارهای فشاری مقاوم است و همچنین دارای کمترین میزان اصطکاک داخلی است که این خاصیت باعث بالاتر بودن بازده مکانیکی بال اسکرو در برابر سایر ابزار ها نیز می گردد. از نظر ظاهری بال اسکرو مجموعه پیچ و مهره است که گوی گردان (nut) به عنوان مهره عمل می کندو شافت رزوه دار(screw) به عنوان پیچ عمل می کند.

نکات مهم در انتخاب بال اسکرو :

  • مقدار بار مکانیکی که باید توسط بال اسکرو جابه جا شود .
  • میزان دقت مورد نیاز در حرکت
  • شرایط محیطی ونیز محل نصب واستفاده از بال اسکرو

کوپلینگ:

یک نوع دیگر از لوازم سی ان سی  کوپلینگ است. کوپلینگ قطعه‌ای است که برای اتصال دو شفت به یکدیگر به کار می رود. در واقع  کوپلینگ وسیله ای برای محور کردن موتور و شفت پمپ است. لوازم سی ان سی کاربرد متنوعی دارد که از آن ها در صنایع مختلف استفاده می شود.

 

مزایای استفاده از دستگاه های سی ان سی :

  • توانایی ۲۴ ساعته کار کردن
  • دقت بیشتری نسبت به ماشین آلات سنتی دارند.
  • قطعات تولید شده دقت و کیفیت برابر دارند. (همسان بودن محصولات)
  • آسانی و سادگی ایجاد تغییرات در فرآیند ساخت توسط اپراتور
  • توان ساخت قطعات پیچیده در کمترین زمان ممکن وجود دارد.
  • نرم افزارهای شبیه سازی توانایی این را دارند که طراح را در انتخاب بهینه ترین فرآیند ماشین کاری و پیش بینی زمان ساخت راهنمایی کنند.

محصولات تام باهر

شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده انواع محصولات و لوازم مکانیکال مربوط به دستگاههای CNC  نظیر بال اسکرو، بال بوش، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم(شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)، انواع شفت(شفت پایه دار / شفت LM/ شفت بدون پایه)، ریل و واگن(لینیر گاید)، دنده شانه ای (دنده شانه ای مورب)، کوپلینگ (کوپلینگ SRJ)، انرژی چین(محافظ کابل) و هم چنین محصولات الکتریکال دستگاههای صنعتی شامل سرو موتور و استپ موتور با برندJMC-BAHER  میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره های موجود در سایتهای تام باهر تماس حاصل نمایید. شرکت تام باهر علاوه بر ثبت برند باهر، نمایندگی برندهای GTEN  از تایوان در بال اسکرو، نمایندگی انحصاری برند STAF کشور تایوان در لینیر گاید،  نمایندگی انحصاری برند GAMBINI  از کشور ایتالیا در دنده شانه ای  و نمایندگی سرو موتور و استپ موتور JMC-BAHER را دارا می باشد.

انواع ماشین های CNC :

ماشین های سی ان سی انواع مختلفی دارد که معروف ترین آنها، دستگاه های لیزر سی ان سی و فرز سی ان سی است. دستگاه لیزر CNC شامل : دستگاه CNC ليزر فلزات، دستگاه CNC ليزر غير فلزات است.

دستگاه سی ان سی ليزر فلزات:

اين دستگاه، می تواند عملیات حک، برش، تراش، جوش، مارک و … را روي فلزات مختلف انجام دهد. یکی از مزیت های برش لیزری می توان سرعت، دقت و عدم نیاز به عملیات پردازش پس از برش را نام برد. برش لیزری فلزات یکی از پیشرفته ترین تکینیک های برش می باشد. با استفاده از دستگاه سی ان سی به غیر از فلزات مي توان انواع عمليات برش و حکاکي را روي مواد مختلفی مانند پلاستيک، پلکسي گلاس، چوب، شیشه، پارچه و … انجام داد.

دستگاه فرز سی ان سی

نوع سوم دستگاه CNC، دستگاه فرز می باشد. که در آن به جای لیزر از ابزار برای براده برداری استفاده می شود. از دستگاه فرز CNC  می توان برای برش و حکاکی انواع سنگ، چوب و فلزات استفاده کرد. مزیت آن نسبت به دستگاه لیزر  CNC، عمق برش و حکاکی می باشد.

اسکرول به بالا