پولی تایم چیست؟

پولی تایم چیست؟

پولی تایم (Pulley Timing) قطعه‌ای است فلزی و مقطعی از استوانه که روی سطح دوار آن، دنده به شکل مقابل تسمه تایم ایجاد شده است. با چرخش پولی تایم حول یک محور دنده‌های پولی، دنده‌های تسمه تایم را به جلو و یا عقب می‌راند.

پولی تایم اصولا برای انجام انتقال قدرت و جابه‌جایی لازم است، و در صنایع امروز جایگزین چرخ دنده و زنجیر شده است. بیشتر انواع پولی تایم‌ها از جنس فلز و استوانه‌ای شکل هستند و قسمت سطح آنها دندانه‌ای شکل است. دندانه‌های پولی تایم در مقابل تسمه تایم قرار می‌گیرند، و با چرخش پولی تایم حول محور، دندانه‌های تسمه تایم را جابه‌جا می‌کند.

تسمه Belt چیست؟

تسمه یا همان Belt از قطعات مهم در انتقال نیرو ربات‌ها است. توسط تسمه Belt یا زنجیر، گشتاور از یک شافت به شافت دیگر منتقل می‌شود. تسمه‌ها به طور معمول از جنس لاستیک با قابلیت کشسانی مشخصی تولید می‌شوند. در این شاخه، انواع تسمه‌ها برای ساخت ربات را می‌توانید بررسی کنید. در حالت کلی برای انتقال نیرو باید از تسمه و پولی همزمان استفاده کرد. حرکات تسمه تایم بصورت دوار و خطی رفت و برگشت انجام می‌شود.

شکل ظاهری و فیزیکی پولی تایم

پولی تایم در زمان تولید، در ابعاد کوچک به شکل برشی از یک استوانه ساخته می‌شود، و قطر استوانه که زیاد می‌شود باید به روش عملیات ریخته‌گری و به شکل ظاهری صلیب ساخته شود. پولی تایمی که ریخته‌گری صلیبی شده است در واقع باید بالانس دینامیکی گردد. چون در بیشتر مواقع پولی تایم و تسمه تایم با هم در دستگاه‌ها همکاری دارند. برای اینکه تسمه تایم از روی پولی تایم خارج نشود و آن را رد نکنند، در دو جهت پولی تایم واشر قرار می‌دهند و پولی‌ها به صورت دوتایی یعنی در مقابل هر پولی تایم، پولی تایم دومی قرار می‌گیرد.

نحوه قرار گیری دندانه‌های پولی تایم به این صورت است که  در مقابل تسمه تایم است و با چرخش پولی تایم در حول یک محور باعث جابه‌جایی تسمه تایم نیز می‌گردد. لازم به توضیح است این محصولات نیاز به روغن‌کاری و روان‌کاری ندارند و در هنگام کار تقریبا بی‌صدا و کم‌صدا هستند و در واقع اتلاف انرژی بسیار اندکی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ساختار و عملکرد پولی تایم را مطالعه کنید.

ابعاد دنده تایم

دنده تایم به نسبت تعداد دنده روی آن و عرض تسمه تایم متغییر است.

از ۱۰ دنده شروع، و معمولا تا۲۲۰ دنده و عرض حدود ۲۰۰ میلی‌متر ساخته می‌شود.

گام‌های ایجاد شده بر روی پولی تایم و تعداد دنده‌ها، قطر خارجی پولی تایم را معین می‌کند.

بطوری‌که گام پولی تایم از ۳ میلی‌متر شروع شده تا ۲۰ میلی‌متر متغییر است، و قطر خارجی پولی تایم از حدود ۱۵ میلی‌متر تا ۱۲۰۰ میلی‌متر و بیشتر تنوع دارد.

ابعاد تسمه تایم

تسمه تایم را به عرض ۳ میلی‌متر تا۲۰۰ میلی‌متر و بصورت حلقه بسته و یا بصورت توپی تولید می‌کنند.

تسمه‌های حلقه‌ای را میتوان به عرض مورد نیاز برش داد.

قابلیت‌های پولی تایم و تسمه تایم‌ها

  • تنظیم تایم حرکت قسمت‌های مختلف دستگاه (البته قبلا توسط چرخ دنده و زنجیر صورت می‌گرفت)
  • منتقل کردن نیرو (سابق بر این تسمه پروانه‌های متداول این کار را انجام می‌دهند)
  • هزینه کمتری را در مقابل دیگر سیستم‌ها دارند.

در واقع با مشخصاتی که گفته شد با چرخش خود حول یک محور دنده‌های پولی تایم باعث حرکت و رانده شدن رو به جلو و عقب دنده‌های تسمه تایم می‌گردد. کاربرد پولی تایم در کنار تسمه تایم در استفاده‌های گوناگون صنعتی از جمله انتقال حرکت مکانیکی از شافت یک موتور به بار به کار می‌رود. پولی تایم در ساده‌ترین نوع خود شامل یک رینگ شیاردار با مقطع v شکل یا o شکل یا رینگ تخت و مسطح است که غالبا با تسمه‌های لاستیکی برای جابه‌جا کردن قدرت از موتور به بار استفاده می‌شود.

اسکرول به بالا