نبشی چیست ؟

پروفیلی که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم باشد، نبشی نام دارد که در سازه‌­های متفاوت استفاده می­‌شود. این مقطع یکی از مهم­ترین مصالح و پروفیل­‌های ساختمانی است که به شکل مرکب و منفرد در پروژه‌­های عمرانی، ساختمانی و صنعتی استفاده می­‌گردد. علاوه بر این می­توان به صورت ترکیبی و با استفاده از وسایل و سازه­‌های دیگر استفاده نمود. لازم به یادآوری است که نبشی یکی از مهمترین پروفیل­‌های ساختمانی است که به صورت مرکب و منفرد در ساختمان­‌ها به کار می‌­رود.

نبشی­‌ها نیز به دو صورت تولید می‌­شوند:

نبشی پرسی : نوعی نبشی است که ابتدا بصورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق، خم شده و به شکل نبشی در می‌­آید.

نبشی فابریک : از همان اول پروسه تولید، به شکل نبشی، از خط تولید خارج می­‌شود.

کاربرد نبشی

نبشی کاربردهای متعددی دارد و اینکه نبشی یکی از مهمترین مقاطعی است که درساختمان سازی و صنعت نبشی استفاده می­‌شود. از جمله کاربردهای آن می­توان به کاربرد در عضو بادبندی, ساخت خرپا، سازه‌­های LSF دکل­‌های انتقال نیرو و انواع قاب­‌های فلزی به کار رفته در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اشاره نمود. به طور متداول از نبشی­‌های با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت متصل نمودن پل­‌ها به ستون­‌ها، تیر آهن­‌ها به بیم‌­های باربر، ستون­‌ها به صفحات در فونداسیون در ساختمان سازی و در صنعت استفاده می­‌کنند. افزون بر موارد فوق در ساخت ستون و همینطور خرپا استفاده می­‌شود. در برخی سازه‌­ها دیگر مثل سازه‌­های مرتبط به آسانسورها از نبشی­‌های خرد شده استفاده می­‌شود که با عنوان نبشی لقمه شناخته می­‌شوند.

نبشی ساده

یک مورد از اتصالات پروفیل آلومینیوم نبشی ساده است.

نبشی دیواره دار(لچکی دار)

یکی دیگر از اتصالات پروفیل آلومنیومی شیاردار مهندسی نبشی دیواره­‌دار (نبشی لچکی­‌دار) است.

کاربردی که دارد به این صورت است:

اگر در اتصال عمودی دو پروفیل مهندسی در سازه­‌ی خود نیاز به استحکام بالایی دارید پس شک نکنید که نبشی دیواره­‌دار به علت دو دیواره در کناره‌­های خود دارای استحکام بالایی بوده و امکان ایجاد تنش‌­های زاویه‌­ای را در هر اتصال عمودی از بین می‌­برد. زمانی از این مدل نبشی استفاده کنید که زیبایی و نما برایتان اهمیتی نداشته و تنها نگران استحکام سازه‌­ی خود هستید. این مدل نبشی علاوه بر بیرون زدگی از شیار پروفیل آلومینیوم دارد، این شیار را اشغال کرده و امکان نصب هر گونه پنل را در آن از بین می‌­برد.

اسکرول به بالا