انواع پولی تایم

انواع پولی تایم

با در نظر گرفتن انواع زیاد تسمه‌های موجود در بازار ایران، تنوع پولی‌ها (یا در گفتارعامیانه فولی) بسیار زیاد است، به عنوان مثال می‌توانیم به پولی تایمینگ، پولی V شکل یا پولی تسمه پروانه، پولی XL، پولی MXL، پولی تسمه دایره‌ای و … اشاره نمود.

یکی از ساده‌ترین نوع پولی شامل یک رینگ شیاردار با مقطع V شکل یا O شکل یا رینگ تخت است، که معمولا با تسمه‌های لاستیکی برای انتقال قدرت از موتور به بار، به کار گرفته می‌شود. از مواردی که این نوع پولی و تسمه کاربرد داشته می‌توان به انواع ماشین‌های سی ان سی (cnc)، کانوایرهای انتقال ورق کارتن، جمع کن محصول در دستگاه برش و دوخت کیسه پلاستیک، موتور اصلی اکسترودرها و موارد بسیار دیگر در صنعت اشاره کرد.

پولی ساده

پولی تایم ساده از ابتدایی‌ترین نوع پولی است که شامل یک رینگ شیاردار است که برای نگه داشتن تسمه ازآن استفاده می‌شود. این شیار یا خط بیشتر مواقع به صورت v شکل، به صورت نیم دایره یا در بعضی مواقع به صورت صاف است که در بازار برای هر کدام از نوع پولی، تسمه تایم کاملا مناسب طراحی می‌شود. پولی تایم ساده در نوع و میزان قیمت هم مناسب است و در بازار امروز اقتصادی و به صرفه است البته این سادگی یک عیب هم دارد و آن اینکه باعث سر خوردن تسمه در فشار یا دمای بالا می‌شود.

پولی تایمینگ

نوع پیشرفته پولی از نوع پولی تایمینگ است که این نوع دندانه‌دار بوده و طرز کار آن به این صورت است که نسبت دور یکسان و ثابتی، بین موتور و بار وارد شده، ایجاد می‌شود. لازم به یادآوری است که برای این نوع پولی از تسمه دندانه‌دار هم استفاده می‌شود.

پولی تایمینگ به خاطر بالا بودن بازده نسبت به پولی نوع ساده برای مبادله و انتقال توان مشابه تسمه با پهنای کمی نیاز است. چون اینجا دیگر مشکل سر خوردن تسمه را نداریم.

در واقع انواع پولی تایم‌ها براساس گام ( فاصله ابتدایی یک دندانه تا دندانه بعدی) یا pitch به مدل‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. پولی تایم با گام میلیمتری (metric) و شکل دندانه نیم دایره‌ای شامل پولی‌های سری M , 5M ,8M ,143M هستند.
  2. پولی تایم با گام میلیمتری و شکل دندانه ذوزنقه‌ای شامل پولی‌های سری T5 , AT5 ,T10 هستند.
  3. پولی تایم با گام اینچی (imperial) و شکل دندانه ذوزنقه‌ای شامل پولی‌های سری MXL , XL, L,H می‌باشند.

مدل‌های مختلف انواع پولی تایم Pulley Timing

پولی‌های تایمینگ با توجه به گام یا Pitch ( فاصله‌ی بین دو دندانه) به دو گروه میلیمتری و اینچی دسته‌بندی شده که در آنها فاصله‌ بین دندانه‌ها مضربی از میلیمتر یا اینچ می‌باشد. به عنوان مثال تسمه ۵M. معرف تسمه تایمینگ با گام ۵ میلی متر می‌باشد، علاوه بر گام، پولی‌ها در شکلِ دندانه نیز تفاوت دارند.

جهت خرید پولی تایم از شرکت تام باهر می‌توانید با شماره‌هایی که در سایت درج شده است، تماس حاصل نمایید.

اسکرول به بالا