انواع ریل و واگن(لینیر گاید)

انواع ریل و واگن (لینیر گاید)

در صنایع انواع متنوع و فراوانی از راهنماهای حرکت خطی (linear guide) ابداع و اختراع شده‌ است.

از انواع ریل و واگن‌­ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام در جای خود مناسب برای سیستم­‌های طراحی شده کاربرد دارند. و هرکدام دارای معایب و مزایایی می‌­باشند.

راهنمای خطی غلتکی roller bearings

این ریل‌­ها برای هر نوع جنبش هدایت شده، ساده، مقرون به‌­صرفه و تامین نگهداری کم هزینه قابل استفاده است. یکی از ویژگی­‌های اصلی این سیستم‌­ها، استحکام آن­‌ها است، زیرا محیط‌­های کثیف عملکرد خوب آن­‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌­دهند. یکی دیگر از ویژگی­‌های هماهنگی آن­‌ها است، برای سطوحی که نصب آن‌­ها دقیق نیست، و برای حرکت، دقت بالایی نیاز نیست، گزینه مناسبی است.

در واقع نوع طراحی ساده­‌ی آن روند نصب و تنظیم روی میز کار یا هر سطحی که مورد هدف است را ساده می‌­کند. این نوع راهنمای خطی همچنین نیاز به شرایط نگهداری قابل ملاحظه‌­ای ندارند، زیرا تقریبا در هر شرایطی، نسبتا خوب کار می‌­کنند، حتی زمانی که به اندازه کافی روغن‌کاری نمی­‌شود، و از معایب آن میتوان به دقت پایین، لقی، عملکرد ضعیف در شتاب­‌های بالا و استهلاک بالا اشاره نمود.

راهنمای خطی بلبرینگی (ریل و واگن) linear guide

این نوع راهنمای خطی(ریل و واگن) امروزه بسیار محبوب است. به دلیل نصب ساده آن، استاندارد سازی اندازه­‌ها و تنوع اندازه­‌ها، آن­‌ها را به راحتی قابل تعویض کرده است. علاوه‌­بر این، آن­‌ها با زمان تحویل و قیمت­‌های بسیار رقابتی قابل دسترسی هستند.

مونتاژ این راهنماها آسان است، زیرا اندازه جمع و جور آن­‌ها به این معنی است که، آن­ها فضای زیادی را بر روی یک کار، اشغال نمی‌­کنند. یکی از گزینه­‌های جالب، زنجیره توپ(ساچمه‌­ها) است: این یک تقسیم­‌کننده است که تضمین می‌­کند که توپ­‌های داخل بلوک با یکدیگر تماس نمی­‌گیرند، بنابراین سر و صدا، سایش و نگهداری را کاهش می‌­دهد. راهنماها برای برنامه­‌های با سرعت بالا توصیه می‌­شود، و بیشتر در شتاب بالا نیز قابل استفاده است.

گزینه­‌های متنوع با پوشش‌­های مختلفی وجود دارد و طیف گسترده­‌ای از انواع ریل و واگن برای استفاده­‌های مورد نیاز، مانند صنعت مواد غذایی، مهندسی پزشکی، ربات مونتاژ، دستگاه­‌های cnc و لیزر و طیف گسترده­‌ای از صنایع قابل استفاده می‌­باشد.

انواع لینیرگاید
انواع ریل و واگن linear guide

اصطکاکی friction guide

قدیمی­‌ترین راهنماهای تاریخ مهندسی است. امروزه، به لطف مواد مصنوعی مدرن، طیف گسترده‌­ای از این نوع راهنمای موجود در هزینه بسیار کم وجود دارد. این راهنماها معمولا به سیستم­‌هایی با حرکت کوچک مانند تنظیم فرمت اعمال می­‌شود. برخی از راه­‌حل‌­های تولید­کنندگان در هنگام کار در محیط دارای گرد و غبار،خاک و یا سایر عناصر تهاجمی استفاده از سیستم فوق می­‌باشد. با این حال، این نوع راهنمای عملکرد فوق العاده با سرعت­‌های پایین ارائه می­‌دهد. ظرفیت بار آن­ها بالا و متناسب با سطح تماس است، به این معنی که این سطح باید در مورد بارهای سنگین، بزرگ شود. مزیت استفاده از راهنمای اصطکاک پلیمر این است که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد، زیرا آن را خشک می­‌کند، در واقع حضور گریس ممکن است باعث پوسیده شدن زودتر گردد. برخی از نقاط ضعف مربوط به اصطکاک هستند: ضریب اصطکاک بالا، نیاز به مکانیسم­‌های عملیاتی بزرگتر. برنامه­‌های کاربردی با سرعت بالا را نمی­توان با راهنماهای اصطکاک طراحی کرد.

هیدرواستاتیکی hydrostatic guide

این نوع راهنمای خطی در برنامه­‌های کاربردی ماشین آلات، بسیار محبوب است. فضای بین راهنما و بلوک با یک لایه نازک روغن پر شده است. به نظر می‌­رسد به عنوان یک راهنمای اصطکاک کار می­‌کند، اما بدون هیچ گونه تماس فیزیکی، این تکنولوژی نیاز به یک سطح نصب خوب و تنظیم دقیق برای اطمینان از عملیات صحیح دارد. این راهنما، بادقت بالا است. معایب مهم آن، هزینه­‌های بالا و تقاضای کم آن در بازار است که باعث شده، در میان بسیاری از مهندسان و تولید­کنندگان کاملا ناشناخته است.

الکترو مغناطیسی electromagnetic guide

این نوع راهنمای با توجه به اصل عملکردی مغناطیسی کار می­‌کند. قطب­‌های دفع کننده­‌های مختلفی وجود دارد که برای یک شکاف ثابت در میان راهنما و بلوک حساب می‌­شود، به این معنی که جسم متحرک به حالت جسم مغناطیسی معلق است. این راهنماها به طور معمول در یک اتاق تمیز یا برنامه­‌های خلاء استفاده می‌­شود، جایی که سایر راهنماهای دیگر نمی­‌توانند پذیرفته شوند. بزرگ‌ترین معایب چنین لینیر گایدهایی قیمت آنهاست، که بسیار بالاتر از انواع دیگر است.

اسکرول به بالا