کاربرد شفت (shaft) در قطعاتی که به طور متقارن می‌چرخند، در ساخت وسایل نقلیه موتوری (بخصوص در موتورها و گیربکس ها)، در صنعت ساعت سازی و  سایر شاخه‌های صنعت استفاده می‌شوند. پیش از این در صورت نیاز از ساختارهای تولید شده توسط عملیات چرخش یا سنگ‌زنی استفاده می‌شد. امروزه کانتورها پیچیده‌تر از قبل از طریق ترکیبی از فرآیندها تولید می‌شوند. همچنین الزامات استانداردهای کیفیت، کنترل کیفیت فرایند را ضروری می‌کند.

ساخت شفت‌های مختلف در همان خط تولید به یک دستگاه اندازه‌گیری بسیار انعطاف‌پذیر نیاز دارد. ماژول‌های اندازه‌گیری ویژگی‌های هندسی مکرر مانند کانتور دوربین، غلظت تلورانس، عرض زمین و غیره برای تشکیل یک عملیات با پارامتر واحد ترکیب می‌شوند.

بنابراین کاربر می‌تواند ماژول‌های فردی عملیات اندازه‌گیری را تنظیم کند تا با طراحی شافت مطابقت داشته و پارامترهای مربوطه را وارد کند. نتایج به صورت گرافیکی و عددی به شکلی متناسب با نیاز کاربر نمایش داده می‌شوند. توصیه می‌شود، برای جلوگیری از انحراف شافت و هرگونه خطای اضافی دیگر در اندازه‌گیری، شفت‌های بزرگتر را در موقعیت عمودی جهت اندازه‌گیری قرار دهید. این امر به خصوص در مورد اندازه‌گیری میل لنگ‌های بسیار پیچیده صدق می‌کند.

رابطه جنس شافت با نوع کاربرد

مهم‌‌ترین نکته‌ای که بر جنس شافت موثر خواهد بود کاربرد آن است. کاربرد مشخص می‌کند که جنس شفت باید از چه میزان استحکام، سختی و انعطاف‌پذیری برخوردار باشد؛ به طور معمول برای ساخت شفت از فولاد و آلیاژهای مختلف آن استفاده می‌گردد که بنا بر نوع کاربرد، چندین مرحله سخت‌کاری می‌شوند. با توجه به این مورد یکی از بیشترین موارد استفاده از این قطعات در صنعت، در طراحی و تولید انواع موتورهای الکتریکی است.

موارد استفاده شفت هارد کروم معمولی

شافت هارد کروم معمولی به صورت برشی و شاخه در فروشگاه‌ تام باهر عرضه می‌شود. شفت هارد کروم در بسیاری از صنایع بدون هیچ تغییر رنگی استفاده می‌شود، زیرا کروم فلزی براق است که برای استفاده از آن، نیازی به تغییر رنگ نیست، به ویژه که ضد زنگ است و به لایه روکش احتیاجی ندارد و هیچ گاه در اثر اکسایش سیاه نمی‌شود. شافت کروم از دو جز تشکیل می‌شود. لایه داخلی میلگرد از جنس انواع آهن و لایه رویی که در نقش محافظ لایه داخلی است، از جنس کروم است.

شافت هارد کروم معمولی در جک هیدرولیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. جک هیدرولیک ماشین آلات بسته بندی، جک هیدرولیک صنایع چوب، جک هیدرولیک ادوات کشاورزی، جک هیدرولیک ماشین آلات راه‌سازی، جک هیدرولیک بالابر هیدرولیک، جک هیدرولیک صنایع فولاد سازی، جک هیدرولیک صنایع خودرو و غیره …