کارکرد و ساختار داخلی پولی تایم

کارکرد و ساختار داخلی پولی تایم

شکل زیر ساختار داخلی پولی تایم معمولی را با برخی از پارامترهای مهم آن نشان می‌دهد. اصطلاحات زیر توضیح داده خواهد شد.

ساختار داخلی پولی تایم معمولی
ساختار داخلی پولی تایم
  • گام (pitch)

گام فاصله از مرکز یک دندان تا مرکز دندان مجاور است و بر روی دایره گام قرقره (یا دایره گام چرخ‌دنده) اندازه‌گیری می‌شود. هنگام تعیین تسمه تایم و سیستم محرک قرقره، توصیه می‌شود که مهندسان پولی‌ها و تسمه‌های تایم را طوری انتخاب کنند که گام‌های یکسانی داشته باشند، زیرا پولی تایم و تسمه‌هایی با ابعاد گام متفاوت نمی‌توانند با موفقیت جفت شوند.

  • قطر گام (pitch diameter)

همانطور که در شکل نشان داده شده است، قطر گام، بعد خط مستقیم از مرکز قرقره تا دایره گام است.

  • قطر خارج (outside diameter)

بیرونی‌ترین سطح یک پولی تایم بخشی از پولی است که در تماس مستقیم با سطح زیرین تسمه تایم زمانی که آنها مشبک می‌شوند. قطر تشکیل شده توسط این خارجی ترین سطح، قطر خارجی نامیده می‌شود و می‌توان آن را با استفاده از:

قطر خارج = قطر گام −(2*u)

U= فاصله از دایره گام چرخ دنده تا بیرونی‌ترین سطح پولی زمان‌بندی

  • نسبت سرعت

همانطور که از نام آن پیداست، نسبت سرعت، نسبت سرعت چرخشی پولی رانده (برحسب دور در دقیقه اندازه گیری می‌شود) به سرعت چرخشی قرقره محرک است. همچنین می‌توان با تقسیم تعداد دندانه‌های قرقره بزرگتر بر تعداد دندانه‌های قرقره کوچکتر مطابق زیر به دست آورد:

نسبت سرعت = تعداد دندانه‌های پولی بزرگ‌تر ÷ تعداد دندانه‌های پولی کوچک‌تر

اشکال فیزیکی پولی تایم

در ابعاد کوچک بصورت برشی از یک استوانه تولید می‌شود و با بالا رفتن قطر به‌روش ریختگری و بشکل صلیبی تولید می‌گردد.

برای اینکه تسمه تایم از روی پولی تایم خارج نشود در دو طرف پولی تایم واشرهایی قرار می‌دهند تا اینکه تسمه از روی آن فرار نکند.

در مقابل هر پولی تایم، پولی تایم دومی قرار می‌گیرد و لااقل یکی از آنها باید واشر راهنما داشته باشند. پولی تایم pulley timing ریختگری شده صلیبی باید بالانس دینامیکی شود.

نحوه عملکرد پولی تایم

در تغییر میزان افزایش نیروی اعمالی و حتی جهت اعمال شده به یک بار قابل استفاده است که این عمل باعث صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی می‌گردد. پولی تایم‌هایی که در پروسه انتقال نیرو و قدرت از آنها استفاده می‌شود و در آنها گزینه سرعت بسیار مهم است از نوع پرمصرف و بادوام هستند.

در واقع اینگونه میتوان بیان کرد که پولی تایم‌ها برای جابه‌جایی و انتقال قدرت استفاده می‌شوند و به نوعی جایگزین چرخ دنده و زنجیر گردیده است که در میزان انتقال قدرت و صرفه جویی در انرژی بسیار به صنعت کمک کرده است. بیشتر پولی تایم‌ها از جنس فلزی و مدل استوانه‌ای می‌باشند که قسمت سطح آنها دندانه‌ایی شکل است.

بنابراین دامنه کاربرد افزایش می‌یابد، جنس پولی‌تایم‌ها دارای تنوع بسیاری هستند و که بر اساس نوع کاربرد، جنس و اندازه متفاوتی دارند.

اسکرول به بالا