کارکرد کوپلینگ به چه صورت است؟

کارکرد کوپلینگ

اصلی‌ترین کارکرد کوپلینگ (coupling)، انتقال حرکت گردشی و نیروی گشتاوری از یک قسمت به قسمت دیگر است. کوپلینگ‌­ها ممکن است کارکردهای ثانویه‌ای نیز داشته باشند، نظیر: جبران و تصحیح نامحوری بین شفت‌­ها، مهار حرکت محوری شفت­‌ها و کمک به مهار ارتعاشات، حرارت و جریان القایی الکتریکی از یک شفت به شفت دیگر باشد.

به وسیله کوپلینگ دو شافتی که بهم متصل شده‌اند، از هم جدا نمی­‌شوند اما می­‌توانند تا حد مجازی جابه‌جایی یا حرکت داشته باشند. با استفاده از کوپلینگ­‌ها میتوان توان و قدرت را بین دو محور با قطرهای متفاوت منتقل کرد.

کوپلینگ‌­ها در سیستم مانند فیوز عمل می­‌کنند و زمانی‌که گشتاور از یک حدی بالاتر رود و یا شوک ناگهانی به سیستم وارد شود، شکسته می‌­شود، تا سیستم آسیب نبیند.

نحوه عملکرد کوپلینگ

 نحوه عملکردcoupling
کارکرد کوپلینگ

نحوه عملکرد کوپلینگ‌­ها به گونه است که برای محور کردن موتور و شفت­ پمپ به کار می‌رود، کوپلینگ‌­ها از دسته سیستم­‌های انتقال  قدرت می‌­باشند که توانایی انتقال گشتاور از شفت ماشین محرک به متحرک را دارا می‌­باشند. حرکت دورانی موتور­ها به شفت پمپ از طریق کوپلینگ­‌ها صورت گرفته و مسبب چرخش شفت پروانه‌­ای می­‌باشد.

کوپلینگ‌ها در حین کارکرد اجازه جدا شدن به شفت­‌ها را نمی­‌دهند، در صورتی که کوپلینگ‌­های محدود کننده گشتاور در مواقعی که میزان گشتاور از حد مجاز خود بالاتر رود، سبب لغزش و یا جدایی می­‌شود.

اجزای به کار برده شده در ساختمان کوپلینگ‌­ها

  • سرعت و گشتاوری: یکی از وظایف کوپلینگ‌­ها انتقال و جابه‌جایی سرعت و گشتاور معلوم شده می­‌باشد. در نتبجه این پارامتر در ساخت و تولید کوپلینگ‌­ها موثر است.
  • تلرانس:  میزان و نوع انحراف از پارامتر­هایی است که در ساختمان و نوع کوپلینگ­‌ها حائز اهمیت است.
  • محدودیت­‌های محیطی: در برخی از محدودیت‌­ها کوپلینگ­‌ها مورد استفاده قرار می‌­گیرند و ممکن است در موقعیت­‌های خاص ساختار و یا طراحی­‌های متفاوتی از آنها را مشاهده کنیم.

امروزه در لوازم سی ان سی(CNC) نیز، ما با کاربرد کوپلینگ‌­ها رو به رو هستیم. با انتخاب یک کوپلینگ مناسب می‌­توانیم در هزینه تعمیرات و نگهداری و مدت زمان خروج از عملکرد آن صرفه‌جویی کنیم.

کوپلینگ باهر از محصولات شرکت تام باهر می­‌باشد که قطعا یک خرید مناسب و با کیفیت برای مشتریان گرامی خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با شماره‌­های موجود در سایت تام باهر تماس حاصل نمایید.

اسکرول به بالا