نحوه عملکرد اینورتر

نحوه عملکرد اینورتر

نحوه عملکرد اینورترها یا درایوهای AC یا VFD (درایو فرکانس متغیر) به این صورت است که، آنها دستگاه‌های الکترونیکی هستند که می‌توانند DC (جریان مستقیم) را به AC (جریان متناوب) تبدیل کنند. همچنین وظیفه کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی را بر عهده دارد.

موتورهای الکتریکی در اکثر وسایلی که ما برای انجام کارهایی مانند وسایل الکترونیکی کوچک، حمل و نقل و لوازم اداری استفاده می‌کنیم، یافت می‌شوند. این موتورها برای کار کردن به برق نیاز دارند. تطبیق سرعت موتور با فرآیند مورد نیاز برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی ضروری است. در کارخانه‌ها، اتلاف انرژی و مواد می‌تواند کسب‌وکار را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین از اینورترها برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود که باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.

نحوه عملکرد اینورتر

فناوری پشت تبدیل نیرو و کنترل موتور

یک درایو AC بین منبع تغذیه و موتور الکتریکی کار می‌کند. برق به درایو AC می‌رود و آن را تنظیم می‌کند. سپس قدرت تنظیم شده به موتور ارسال می‌شود.

یک درایو AC از یک واحد یکسو کننده، یک مدار میانی DC و یک مدار تبدیل معکوس تشکیل شده است. واحد یکسو کننده داخل درایو AC می‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. اولی می‌تواند موتور را با گرفتن انرژی از شبکه الکتریکی شتاب داده و به حرکت درآورد. یکسو کننده دو طرفه می‌تواند انرژی چرخش مکانیکی را از موتور گرفته و به سیستم الکتریکی بازگرداند. یک مدار DC توان الکتریکی را برای واحد تبدیل معکوس ذخیره می‌کند.

قبل از اینکه برق تنظیم شده توسط موتور دریافت شود، در داخل درایو AC فرآیندی را طی می‌کند. برق ورودی به واحد یکسو کننده می‌رود و ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل می‌شود. مدار میانی DC ولتاژ DC را صاف می‌کند. سپس در مدار تبدیل معکوس جریان می‌یابد تا ولتاژ DC را دوباره به ولتاژ AC تبدیل کند.

این فرآیند به درایو AC اجازه می‌دهد تا فرکانس و ولتاژ عرضه شده به موتور را بسته به نیاز فرآیند تنظیم کند. هنگامی که ولتاژ خروجی در فرکانس بالاتری باشد سرعت موتور افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که سرعت موتور را می‌توان از طریق رابط اپراتور کنترل کرد.

اینورتر برق چه کاری انجام می‌دهد و برای چه کاری می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

اینورتر برق، برق DC را از باتری به برق متناوب معمولی تبدیل می‌کند که می‌توانید از آن برای کار با انواع دستگاه‌ها استفاده کنید. چراغ‌های برقی، لوازم آشپزخانه، مایکروویو، ابزار برقی، تلویزیون، رادیو، رایانه، فقط چند مورد را نام ببرند. شما فقط اینورتر را به باتری وصل می‌کنید و دستگاه‌های AC خود را به اینورتر وصل می‌کنید. و در هر زمان و هر کجا که به آن نیاز داشتید، برق قابل حمل خواهید داشت.

اینورتر برق خود را از یک باتری 12 ولتی (ترجیحاً چرخه عمیق) یا چندین باتری که به صورت موازی سیم کشی شده‌اند، می‌گیرد. باتری نیاز به شارژ مجدد دارد زیرا برق توسط اینورتر از آن خارج می‌شود. باتری را می‌توان با راه اندازی موتور خودرو یا ژنراتور گاز، پنل‌های خورشیدی یا باد شارژ کرد. یا می‌توانید از شارژر باتری متصل به پریز برق برای شارژ مجدد باتری استفاده کنید.

اسکرول به بالا