نحوه کارکرد بال بوش چگونه است؟

نحوه کارکرد بال بوش ها

همانطور که در تعریف بال بوش(BALL BUSH) آمده قطعه­‌ی صنعتی با یک مکانیزم ساده است که برای شفتی که درون آن قرار می­‌گیرد یک حرکت خطی روان را ایجاد می­‌کند. این بلبرینگ‌ها با کمک توپ‌های کروی یا رولر‌های استوانه‌ای، امکان حرکت خطی با دقت و صحت بالا را فراهم می‌کنند.

در جایی که بوش‌­های ساده کارایی نداشته و نیاز به قطعه­‌ایی است که کارکرد بوش را داشته باشند و شفت هدف یک حرکت طولانی مدت و روان داشته باشد. بال بوش‌­ها ابداع شدند. بال بوش‌­ها حاصل ادغام دو قطعه پر کاربرد در صنایع می‌­باشند. یعنی بلبرینگ‌­های کلاسیک و خود بوش‌­ها، که بسته به نیاز فنی در انواع و اشکال گوناگون طراحی و ساخته شده است.

بال بوش(ball bush) نوع بلبرینگ خطی است است که اجازه می‌­دهد حرکت شفت در جهت محوری یا خطی جابه­‌جا شود. بلبرینگ بال بوش شبیه به یک بوش ساده از لحاظ ساخت و ساز است، اما معمولا دارای 4 ردیف شیار محدود شده است که با یک پوسته‌­ی کمکی یک ردیف ساچمه غلتان را درون خود ثابت نگه می­دارد. در حالی که سفتی، دقت و صاف بودن را افزایش می­‌دهد، ساچمه‌­ها باعث کاهش اصطکاک می­‌شود.

بلبرینگ‌های خطی یا بال بوش (Linear Ball Bushing) برای انتقال حرکت خطی در انواع ماشین‌آلات و سیستم‌ها استفاده می‌شوند.

ساختار بال بوش‌­ها

بطور کلی ساختار بال بوشینگ‌ها در هر نوعی که باشند، معمولا از ساختار پایه‌­ایی مشابه‌­ای بهره می‌­برند. که تیپ­‌های مختلفی در دسترس می­‌باشند. از جمله LM وSM و یا GM که خود این تیپ‌­ها  هم دارای زیر مجموعه­‌ای از نوع‌­های مختلف می­‌باشد.

بال بوش ها در ساختار خود دارای توپ‌های کروی یا سایر شکل‌های کره‌ای است که بین دو حلقه یا قطعه قرار داده می‌شوند. توپ‌ها به طور معمول در یک گیره یا قفس بلبرینگ قرار دارند که از جنس فلزی، پلاستیکی یا نایلونی تهیه می‌شود. این گیره‌ها علاوه بر نگهداری توپ‌ها، از حرکت آن‌ها در یک مسیر خطی و همچنین جلوگیری از تلاقی و همزمانی توپ‌ها نیز مسئول هستند.

ساختمان داخلی بال بوشینگ­‌ها چگونه است؟

ساختمان کلی بال بوش‌­ها متشکل شده  از: یک سیلندر بیرونی و یک سیلندر داخلی است، و چند رینگ ساده و یا در مواردی سیل­‌های آبند (یک نوع واشر دو تیکه است که حین چرخیدن آب بندی هم می‌کند) است.

سیلندر بیرونی (OUTER CYLANDER):

در نوع LM  و یا SM  یک استوانه­‌ی ساده فلزی از نوع فولاد ضد زنگ و سخت آبکاری شده است. با شیارهای کاربردی برای نصب در محل و یا جایگذاری رینگ­‌ها جهت ثابت نگه داشتن سیلندر داخلی، سطح سیلندر بیرونی با تکنیک­‌های مختلف که البته معمولا از تکنیک سنگ مغناطیس محوری استفاده می‌­شود. صیقلی شده تا هنگام نصب در محل مورد نظر، سطح تراز دقیقی به دست آورد.

سیلندر داخلی (RETAINER):

سیلندر داخلی که در مکانیزم فوق نقش نگهدارنده را دارد و به همین دلیل هم به قطعه فوق  retainer یا نگهدارنده گفته می‌­شود.

Retainer  با داشتن چهار ردیف کانال متناسب و بسته ساچمه­‌هایی که برای لغزیدن شفت مورد نیاز است را درون خود محکم نگه می­‌دارد. با جایگذاری ساچمه‌­ها درون retainer و قرار دادن آن داخل سیلندر اصلی و محکم کردن در جای خود، توسط رینگ‌­های کناری تکمیل می­‌شود.

در شکل زیر نقشه کلی ساختار بال بوش­‌ها قابل مشاهده است.

نحوه عملکرد بال بوش‌­ها

نحوه عملکرد بال بوش‌­ها به این صورت است که با ثابت نگه داشتن ساچمه­‌ها و واسطه قرار دادن آن­‌ها ما بین شفت و بدنه بوش سطح تماس بوش­‌های قدیمی را که یک سطح تماس گسترده و پر اصطکاک است را تا یک سطح تماس نقطه­‌ایی کاهش داده در نتیجه مقاومت حرکت به پایین­‌ترین سطح خود رسیده و در کنار غلتان بودن ساچمه­‌ها حرکت خطی با دقت بالا و سرعت مناسب و روان با طول عمر بسیار بالا برای یک محور متحرک فراهم می­‌کند.
گزینه­‌های کاربردی و انواع مختلفی از ساچمه­‌ها  در دسترس هستند، از جمله توپ­‌های تجدید پذیر، توپ غیر گردشگری، حرکت خطی، حرکت روتاری، خود تراز و پیش بارگذاری شده است. این تنوع سطح گسترده‌­ای از نیازهای فنی را بر طرف می­‌نماید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات انواع بال بوش، کاربرد بال بوشینگ، مزایا و معایب بال بوش را مطالعه کنید.

پیمایش به بالا