نحوه عملکرد ریل و واگن (لینیر گایدها)

لینیرگاید TB RAIL

لینیر گاید‌ها در اصل برای فراهم کردن حرکت خطی صاف و دقیق در سیستم‌های مکانیکی استفاده می‌شوند. نحوه کارکرد یک لینیر گاید به شکل زیر است:

ساختمان لینیر گایدها از دو بخش بلوک خطی (واگن) و ریل خطی تشکیل شده است، که باعث می‌­شود یک حرکت خطی را ایجاد کنند و این حرکت خطی بر روی ساچمه‌­ها صورت می‌گیرد.

ریل قطعه‌ای طولانی است که به صورت خطی، روی سطح صافی قرار می‌گیرند. ریل ممکن است از جنس فلزی یا آلیاژی باشد، هنگامی که نیرویی به حامل اعمال می‌شود، واگن بر روی ریل حرکت کرده و حرکت خطی صاف و دقیقی به حامل می‌دهد. این حرکت خطی باعث جابجایی حامل در طول ریل می‌شود، که به دقت و صفحه‌بندی مورد نیاز بستگی دارد. واگن‌ها، با استفاده از عناصر آلیاژی خاص، مانع ایجاد لغزش بین ریل و واگن می‌شوند و حرکت صاف و بدون هنگ‌کردن فراهم می‌کنند.

در هر نوع لینیر گاید، حرکت واگن بر روی ریل به صورت دقیق و حرکت خطی صاف انجام می‌شود. این امر باعث ایجاد عملکرد قابل اعتماد و دقت بالا در سیستم‌های مکانیکی می‌شود. همچنین، لینیر گاید‌ها معمولاً دارای سیستم‌های حفاظتی مانند ترمزها و آبشارها هستند که از جابجایی ناخواسته و سقوط حامل جلوگیری می‌کنند.

مهمترین ویژگی‌های لینیر گاید‌ها عبارتند از دقت، صفحه‌بندی، حداکثر بار قابل تحمل، سرعت حرکت، مقاومت در برابر سایش و زنگ‌زدگی، طول عمر مفید، نیروی لغزش، ویبراسیون و نویز، و هزینه. با توجه به این ویژگی‌ها و نیازهای خاص برنامه، لینیر گاید مناسب برای سیستم خود را انتخاب کنید.

کارکرد ریل و واگن‌ها چگونه است؟

کارکرد لینیر گاید یا همان ریل و واگن‌­ها به صورتی می‌­باشد که بر روی ریل سوار شده و بر روی آن حرکت رفت و برگشت در یک مسیر خطی مستقیم انجام می­‌شود. از مکانیزم‌­های مهم حرکتی می­‌توانیم به ریل و واگن­‌ها اشاره کنیم. ریل و واگن‌­ها در جهت نگهداری بار مکانیکی برای حرکت خطی کاربرد ویژه‌­ای دارند.

لینیرگایدها به دلیل ساختار و طراحی خاصی که دارند، قابلیت تحمل بارهای افقی و عمودی را دارا بوده و از طرفی دیگر دقت آن‌ها زمانی که با بال اسکروها به کار برده می­‌شوند، بیشتر می‌شود.

بهترین مکانیزم برای دستگاه‌­های CNC ریل و واگن­‌ها هستند که از دو بخش ریل و واگن ساخته شده است. ریل دستگاه با سختی سطحی 60 راکول به حالت جناقی و از فولاد سخت‌کاری شده ساخته می‌­شود. این ریل­‌ها در سایزهای مختلف و به صورت استاندارد ساخته می­‌شوند. سازنده­‌های ریل­‌ها می‌­توانند ابعاد آن را که در طول 4 و 5 متری می‌­باشند به طور دلخواه برش بزنند. ریل‌­ها ملزم به قرار گرفتن بر روی سطحی صاف و عاری از هر پیچ و خم می‌­باشند.

میزان دقت لینیر گایدها

بر اساس دقت عمل واگن­‌ها که روی ریل­‌ها حرکت می‌­کنند، دقت حرکت مورد نیاز در یک درجه دقیق و مشخص، مانند P5 یا PN بیان می‌­شود. این اطلاعات مربوط به نوع ماشین (کاربرد) مانند ماشین ابزار، سیستم حمل و نقل یا دستگاه اندازه گیری است. که برای ریل و واگن استفاده می‌­شود. به طور کلی، این اطلاعات برای انتخاب لینیر گاید مناسب مفید است. بلبرینگ ساچمه‌­های فولادی، حرکت را برای سیستم گاید خطی( از طریق گردش با دفعات بالا) ایجاد می­‌کند.

چند نمونه از ریل‌های فروشگاه تام باهر

RAIL BR45 – BAHER
RAIL BR30 – BAHER
RAIL BR15 – BAHER
RAIL BR20 – BAHER

برای انجام خرید ریل و واگن از سایت تام باهر، می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید.

پیمایش به بالا