کاربرد اینورتر

کاربرد اینورتر

اینورترها برای کاربردهای مختلفی از آداپتورهای ماشین کوچک گرفته تا کاربردهای خانگی یا اداری و سیستم‌های شبکه بزرگ استفاده می‌شوند.

دسته بندی موارد استفاده از دستگاه‌ها و مدارهای اینورتر بر اساس ولتاژ و فرکانس به شرح زیر است:

مدارها و دستگاه‌های اینورتر در محصولات مختلف الکتریکی مانند فن‌های صنعتی، پمپ‌ها، آسانسورها، جرثقیل‌ها تهویه مطبوع خانگی، یخچال، اجاق گازهای IH (گرمایش القایی)، چراغ‌های فلورسنت، منابع تغذیه کامپیوتر (از جمله UPS)، استفاده می‌شوند. آنها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند.

همانطور که در ابتدا ذکر شد مدارها و دستگاه‌های اینورتر در کولرهای خانگی، یخچال، پمپ‌های صنعتی، آسانسور و … برای تنظیم سرعت چرخش موتور استفاده می‌شود. در این حالت از اینورتر برای تغییر ولتاژ و فرکانس استفاده می‌شود که به آن VVVF (فرکانس متغیر ولتاژ متغیر) می‌گویند.

هیچ موتور داخلی در اجاق‌های IH یا لامپ‌های فلورسنت وجود ندارد، اما تغییر فرکانس با مدار اینورتر به شما امکان می‌دهد گرما و روشنایی را به خوبی تنظیم کنید. به عنوان مثال، یک اجاق گاز IH از فرکانس بالایی در سیم پیچ خود استفاده می‌کند که با استفاده از مدار اینورتر، قابلمه را گرم می‌کند. لامپ‌های فلورسنت نیز از جریان متناوب در فرکانس بالا برای افزایش سرعت روشنایی استفاده می‌کنند تا روشنایی را حفظ کنند و با مصرف انرژی کم، سوسو زدن را مهار کنند. در این زمان، مدار اینورتر فقط فرکانس را تغییر می‌دهد، بنابراین به آن “CVVF (فرکانس متغیر ولتاژ ثابت)” می‌گویند.

مدار اینورتر در واحدهای منبع تغذیه کامپیوتر نیز کار می‌کند. ممکن است بی معنی به نظر برسد زیرا برای خروجی یک ولتاژ یا فرکانس AC ثابت از یک ولتاژ یا فرکانس AC (یا DC) ثابت استفاده می‌شود. با این حال، هنگامی که فرکانس منبع تغذیه تجاری AC نوسان می‌کند یا قطعی برق رخ می‌دهد، می‌تواند به عنوان یک منبع تغذیه پایدار استفاده شود. از آنجایی که ولتاژ و فرکانس ثابت را حفظ می‌کند، به آن “CVCF (فرکانس ثابت ولتاژ ثابت)” می‌گویند.

اسکرول به بالا