کاربرد بال بوش

کاربرد بال بوش

با در نظر گرفتن یک مفهوم ساده در مورد بال بوش‌­ها(BALL BUSH) یعنی حرکت خطی که پایه و اساس طراحی سیستم‌­ها می­‌باشد. میتوان به کاربرد آن در صنایع مختلف اشاره کرد.

بال بوشینگ­‌ها به عنوان یک محصول مستقل در محوطه­‌های استاندارد شده مشابه واحدهای بلبرینگی در دسترس هستند، و با تنوعی که در انواع تیپ­‌ها و زیر مجموعه­‌های آن تاکنون ابداع شده در سطح گسترده‌­ایی از صنایع نیاز فنی مورد هدف را مرتفع می­‌سازد.

به معنی ساده‌­تر هر کجا که نیاز به یک حرکت خطی دقیق، روان و طولانی مدت باشد، بال بوش به عنوان یکی از گزینه‌­های مناسب جهت استفاده در سیستم‌­ها مطرح است.

بلبرینگ‌های خطی یا بال بوش (Linear Ball Bushing) در مکانیک و انتقال حرکت خطی کاربردهای متعددی دارند. این بلبرینگ‌ها با کمک توپ‌های کروی یا رولر‌های استوانه‌ای، امکان حرکت خطی با دقت و صحت بالا را ارائه می‌دهند و به دلیل مزایای خود، در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

بال بوش می‌­تواند محورهای مورد نظر را با سطح تراز دقیق و مناسب به حرکت دربیاورد، و در بعضی از موارد که نیاز است حمل بار و وزن به کار برده شده در حرکت خطی در نظر گرفته شود با انتخاب بال بوش مناسب و نصب مناسب میتوان سیستم را راه اندازی کرد.

رول بلبرینگ­‌های استوانه­‌ای یا همان بال بوش‌­ها معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می­‌شوند و برای بارهای شعاعی و خطی در نظر گرفته شده‌اند. آن­‌ها برای کاربردهای با سرعت بالا ایده‌آل هستند، زیرا طراحی کم اصطکاک آن­‌ها گرما یا نویز ایجاد نمی­‌کند. شما می‌توانید بال بوش­‌ها  را در گیربکس­‌ها، موتورهای الکتریکی و پمپ­‌ها، در طیف گسترده‌ای از صنایع، از جمله خودروسازی، معدن و ساخت و ساز پیدا کنید.

معمول‌ترین نوع استفاده از بال بوشینگ‌­ها استفاده در قالب‌­های صنعتی است از جمله قالب‌­های پلاستیک و یا سمبه ماتریس که در آن جهت بدست آوردن حرکت بسیار دقیق و ظریف میل راهنماها از بال بوش استفاده می­‌شود  در شکل گرافیکی ذیل یکی از موارد استفاده از بال بوش­‌ها در قالب تزریق پلاستیک می‌­بینید.

استفاده از بال بوشینگ در انواع صنایع

بدین ترتیب با استفاده از انواع بال بوش و تیپ‌­های موجود، در طیف گسترده‌­ای از صنایع، از جمله:

  • خودروسازی: از خودرو تا قالب­‌های صنعتی مورد استفاده در این صنعت و همچنین خطوط تولید و مونتاژ استفاده­‌ی بسیار دارد.
  • معدن : استفاده در ماشین آلات معدن و میزهای صنعتی آن
  • مونتاژ و خطوط تولید : در تمامی خطوط مونتاژ و خطوط تولید که حرکت­‌های محوری بسیاری در جهات مختلف نیاز است، بال بوش­‌ها به همراه لینیرگایدها نقش اساسی دارند.
  • ماشین‌آلات صنعتی: بلبرینگ‌های خطی در ماشین‌آلات صنعتی برای حرکت دقیق اجزا، کارترها، ماهیچه‌ها و ابزار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دستگاه‌های CNC: بلبرینگ‌های خطی در دستگاه‌های کنترل عددی CNC به منظور حرکت دقیق اسپیندل‌ها، میزها و اجزا دیگر استفاده می‌شوند.
  • ابزارهای پزشکی: در دستگاه‌ها و ابزارهای پزشکی که نیاز به حرکت دقیق در فضای محدود دارند، از بلبرینگ‌های خطی استفاده می‌شود.

و صنایع الکترونیک، صنایع  مواد غذایی، میزهای صنعتی، دستگاهایCNC ، فرزها، دستگاه­‌های چاپ و یا هر ماشین صنعتی که در آن میل راهنما و یا شفت وجود دارد و نیاز به حرکت خطی باشد بال بوشینگ‌ها هم استفاده می‌­شوند.به طور کلی، بلبرینگ‌های خطی به دلیل دقت، صحت، عمر طولانی و عملکرد مطلوب، در انتقال حرکت خطی به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسکرول به بالا