استپ موتور چیست؟

استپ موتور چیست؟

استپر موتور (Stepper Motor) یا استپ موتور (Step Motor) یک موتورالکتریکی DC است، که توان الکتریکی را به توان مکانیکی تبدیل می‌کند؛ همچنین این موتور الکتریکی بدون جاروبک است که می‌تواند یک چرخش کامل را به تعدادی پله مساوی و گسترده (در بسیاری از موارد 200 پله) تقسیم کند، و برای هر مرحله باید یک پالس جداگانه به موتور ارسال شود.

داخل استپ موتور چندین سیم پیچ قرار دارد که به گروه‌هایی به نام فاز تقسیم‌بندی شده‌اند از هریک از این فازها الکتریسیته عبور می‌کند که باعث می‌شود موتور با سرعت برداشتن یک قدم در یک زمان می‌چرخد.

از آنجا که هر پالس باعث می‌شود موتور یک زاویه دقیق بچرخد، معمولاً 1.8 درجه ، موقعیت موتور را می‌توان بدون هیچ مکانیسم فیدبک کنترل کرد، و همچنین ارسال آن به درایور استپ موتور، میتوان کنترل سرعت و موقعیت بسیار دقیقی به دست آورد.

بنابراین یک استپ موتور، انرژی الکتریکی یا یک پالس دیجیتال ورودی را به چرخش محور مکانیکی تبدیل می‌کند.

با افزایش فرکانس پالس‌های دیجیتال، حرکت گام به چرخش پیوسته تغییر می‌کند و سرعت چرخش مستقیماً با فرکانس پالس‌ها بستگی دارد.

اجزای تشکیل دهنده استپ موتور

استپ موتور که به موتور پله‌ای نیز معروف است دارای دو جزء اصلی هستند:

روتور: شفت دوار که یک محور چرخشی مغناطیسی دائمی است، و شش قطب دارد.

استاتور: الکترومغناطیس که قسمت ثابت موتور را تشکیل می‌دهد، و هشت قطب دارد.

تعریف موتور پله ای (Step Motor)
استپ موتور (Step Motor) یک موتورالکتریکی DC است.

ویژگی استپ موتور

زمانی که موتور از نظر گشتاور و سرعت به درستی از نظر کاربرد مناسب باشد، به موقعیت موتور می‌توان فرمان داد، که در یکی از این مراحل بدون هیچ سنسور موقعیتی برای بازخورد (یک کنترل کننده حلقه باز) حرکت کرده و نگه دارد.

اگر چه یک موتور پله‌ای می‌تواند در سیستم‌های کنترل حلقه باز کار کند، اما فاقد سیستم فیدبک یکپارچه برای موقعیت‌یابی و کنترل است.

موتورهای پله‌ای معمولاً دارای 50 تا 100 قطب الکترومغناطیس (جفت قطب شمال و جنوب) هستند که توسط آهنربای دائمی یا جریان الکتریکی تولید می‌شوند.

هر قطب آهنربای دائمی یک نقطه توقف طبیعی برای محور موتور ارائه می‌دهد.

تعداد بیشتر قطب‌ها به یک موتور پله‌ای اجازه می‌دهد تا خود را به طور دقیق بین هر یک از قطب‌ها قرار دهد.

این یک ویژگی مناسب موتور پله‌ای است زیرا قطب‌های داخل یک موتور پله‌ای امکان قرارگیری دقیق آن را بدون هیچ گونه فیدبک موقعیتی فراهم می‌کند.

به عبارت دیگر در یک سیستم کنترل حلقه باز کار می‌کند. کنترل حلقه باز اجازه می‌دهد تا یک پالس الکتریکی واحد از کنترلر بتواند محور موتور را از یک قطب به قطب دیگر منتقل کرده و با قطب الکترومغناطیسی بدون فیدبک موقعیتی به کنترلر متوقف شود.

برای آگاهی از لیست قیمت استپ موتور، ساده‌ترین راه مراجعه به سایت شرکت تام باهر و تماس با شماره‌های موجود درسایت و گرفتن اطلاعات استپ موتور از مهندسین فنی شرکت تام باهر می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما درمورد انواع استپ موتور و کاربرد استپ موتور را بخوانید.

اسکرول به بالا