لینیر گاید (ریل و واگن) چیست؟

لینیر گاید چیست؟

ریل و واگن (Rail and Wagon) یا لینیر گاید( Linear Guide) سیستم‌هایی هستند که در حرکت و راهبری اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها برای انتقال بار یا جابجایی اشیاء و سوارکردن بار مکانیکی روی آن، در راستای خطی (یعنی در یک خط مستقیم) استفاده می‌شوند.

ریل و واگن به عنوان یک سیستم مکانیکی شامل دو قسمت اصلی است:

ریل: ريل(rail) یک پروفیل خطی و طولانی است که به صورت ثابت و معمولاً به سطح زمین نصب می‌شود، سیستم­‌هایی ایجاد می‌­کنند كه به پشتيباني حركت دستگاه كمك مي­‌كند، معمولا از جنس فولاد ضد زنگ با روکش کروم تولید می­‌شوند، بعد از ریخته­‌گری و فرزکاری به کمک سنگ­‌زنی دقیق و سپس پولیش کاری به درجه کیفیت مطلوب می­‌رسند. به­‌دلیل داشتن این دقت آب­‌بندی مناسبی دارند، که در فرم‌­ها و سطح مقطع‌­ها همگام با واگن­‌ها در طول­‌های مختلف تولید می­‌شوند.

واگن: یک سیستم حمل و نقل است و شامل يك بلوك (block) اصلی از فلزات مختلف می­‌باشد، که درون آن معمولا 4 کانال مخصوص زنجیره توپ­‌ها (ساچمه‌­ها) ایجاد شده است. این زنجیره­‌ها که به نوعی بلبرینگ خطی می‌­باشد، پایه اصلی حرکت در این سیستم می­‌باشد. روی ریل حرکت می‌کند و بار یا اشیاء را به هدف مورد نظر منتقل می‌کند.

به طور کلی، هر دو ریل و واگن و لینیر گاید در صنایع مختلف به عنوان سیستم‌های راهبری خطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب بین آنها بستگی به نیازها و محدودیت‌های خاص هر برنامه و صنعت دارد.

لینیر گاید‌ها معمولاً به صورت مجموعه‌ای از المان‌ها که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، عرضه می‌شوند. این المان‌ها شامل ریل خطی (linear rail) و بلبرینگ (bearing) است. ریل خطی می‌تواند به صورت یک پروفیل خطی شکل یا یک استوانه باشد و بلبرینگ به صورت یک واشر یا یک مازولا (ball screw) عمل می‌کند. ریل خطی و بلبرینگ با هم تعامل کرده و حرکت صاف و پرسرعت را در دستگاه فراهم می‌کنند.

بلبرینگ‌­های فوق با حداقل لقی و حداقل اصطکاک به‌­دلیل تماس نقطه‌­ایی روی ریل‌­های فلزی می­‌لغزند. این بلوک دارای کانال­‌های روغن‌کاری دستی یا اتوماتیک برای روانکاری و طول عمر دستگاه می‌­باشد. اجزای پلاستیکی مختلفی نیز جهت قالب‌­بندی واگن و همچنین آب­‌بندی و ایزوله کردن گرد و غبار محیط، جهت نفوذ به واگن وجود دارد، که باید از بازکردن غیر ضروری آن­‌ها، خودداری کرد. همیشه نظافت آن­‌ها را رعایت و از ورود اجسام خارجی و آلودگی به آن­‌ها جلوگیری به عمل آورد.

ریل و واگن چیست؟
ریل و واگن خطی یا لینیر گاید( Linear Guide) با کیفیت BAHER

تاریخچه ریل و واگن (لینیر گاید)

ریل و واگن در سال 1932 توسط یک شرکت مستقر در خارج از فرانسه اختراع و ثبت شد. به دلیل حرکت خطی دقیق و صاف، اولین نوع از مواد استفاده شده در رولبرینگ­‌ها فولاد بوده است.

سال­‌ها بعد شرکت­‌ها گاید خطی یا همان ریل و واگن خطی تکامل یافته امروزی را ارائه دادند.

جهت انجام بسیاری از فعالیت­‌های مکانیکی در مقیاس کوچک و بزرگ می­‌توانیم از ریل‌­های خطی نیز استفاده کنیم و این به دلیل دقت بالا و ماهیت کنترل شده آن می­‌باشد.

ریل و واگن تام باهر

سیستم عملکرد ریل و واگن تام باهر، بار را چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی باشد، می­‌تواند تحمل کند، انواع ریل و واگن باهر خود یک سیستم حرکت خطی می­‌باشد که برای انجام حرکت مستقیم و پیوسته استفاده می­‌شود.

در سیستم­‌های متحرک خطی لینیر گاید، یکی از مکانیزم­‌های مهم حرکت خطی است. حرکت خطی در واقع روی ساچمه‌­ها انجام می‌­شود، این ساچمه‌­ها در داخل بلوک بین ریل و بلوک از طریق یک مسیر بسته با گردش خود امکان حرکت دقیق خطی را ممکن می­‌سازند و به خاطر کم بودن مقاومت اصطکاکی در لینیر گاید برای به حرکت درآوردن نیروی نسبتا کمی لازم است و به همین دلیل مقدار توان کمی برای رفتن تا سرعت بالا مصرف می­‌گردد. این ویژگی ریل و واگن(لینیر گاید) باهر برای جابه­‌جایی و حرکت رفت و برگشتی با سرعت بالا مهم می­‌باشد.

در بازار صنعت جهانی لینیر گایدهای متنوعی تولید و عرضه می­‌شود، که روش کار یکسانی دارند که تنها از لحاظ کیفیتی و اندازه گاهی دارای تفاوت هستند. در بازار ایران برندهای زیادی دیده می‌­شود، شرکت تام باهر نیز چند برند لینیر گاید عرضه می­‌کند.

تام باهر ریل و واگن(لینیر گاید) برند باهر را ثبت، و در اختیار مشتریان قرار نموده است و علاوه بر آن نمایندگی STAF  از تایوان را کسب کرده است. لینیر گاید STAF از برندهای معروف تایوانی در ایران است که شرکت تام باهر نماینده آن می­‌باشد.

اسکرول به بالا