ساختار داخلی سروو موتور

ساختار داخلی سروو موتور

ساختار سروو موتورها (servo motor) به این صورت است که مدار موتور دقیقا در داخل  واحد موتور قرار گرفته، و همچنین دارای یک شفت که قابل تنظیم می‌باشد، است. با یک چرخ دنده متصل شده است. این موتور با یک سیگنال الکتریکی قابل کنترل است که مقدار حرکت شفت را مشخص می‌کند.

به عبارتی دیگر سروو موتورها از یک موتور DC، یک مدار کنترل، پتانسیومتر تشکیل شده است، این موتور توسط چرخ دنده به چرخ کنترل متصل شده است، درحالی که موتور در حال چرخ می‌باشد مقاومت پتانسیومتر تغییر می‌کند. در نتیجه مدار کنترل این امکان را دارد که مقدار جنبش و جهت آن را ارزیابی کند.

شکل زیر ساختار یک سروو موتور استاندارد را نشان می‌دهد.

ساختار یک سروو موتور استاندارد
ساختار یک سروو موتور SERVO MOTOR استاندارد

ساختار سروو موتور DC

  1. سیم پیچی روتور: این بخش از سیم بندی با نام آرمیچر نیز شناخته می‌شود.
  2. سیم پیچی استاتور: سیم پیچ استاتور در قسمت ثابت موتور پیچیده می‌شود و به این سیم پیچ، سیم پیچ میدان موتور نیز می‌گویند.
  3. شفت: در اصل میله آهنی است که سیم پیچ آرماتور روی آن متصل شده است.
  4. یاتاقان: در این بخش دو نوع یاتاقان عقب و جلو نصب می‌شود، که برای عملکرد شفت و حرکت آزاد محور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. رمزگذار: یکی از اجزای اصلی سروو موتورها محسوب می‌شود، سنسوری است که تغییرات بر دقیقه موتور و سرعت حرکت تقریبی موتور را نشان می‌دهد، به این سیم پیچ، انکودر نیز می‌گویند. انکدر حرکت را به وسیله سنسور تصحیح می‌نمایند.
  6. کابل رمزگذار
  7. کابل موتور
  8. بلبرینگ

ساختار سروو موتور AC

وقتی سروو موتور AC ولتاژ کنترلی ندارد، فقط میدان مغناطیسی ضربان دار ایجاد می‌شود که توسط سیم پیچ تحریک در استاتور ایجاد می‌شود و روتور ثابت است. هنگامی که ولتاژ کنترلی وجود دارد، یک میدان مغناطیسی دوار در استاتور ایجاد می‌شود و روتور در جهت میدان مغناطیسی دوار می‌چرخد. هنگامی که بار ثابت است، سرعت موتور با ولتاژ کنترل تغییر می‌کند. وقتی فاز ولتاژ کنترل برعکس باشد، سروو موتور معکوس می‌شود.

مشخصه اصلی سروو موتورها˸

1 – توجه به گشتاور خروجی موتور که باید متناسب با ولتاژ به کار گرفته شده باشد.

2 – توجه داشتن به جهت گشتاور سروو موتور که به پلاریته لحظه‌ای ولتاژ بستگی دارد اهمیت بالایی دارد.

ساختمان داخلی یک سروو موتور

Servo arm˸ بازوهای سروو

Servo case˸ قاب بیرونی

Control wire˸ سیم‌های تغذیه و سیگنال

Out put shaft˸ شفت خروجی (شفت اصلی)

Motor˸ موتور

Gear train˸ چرخ دنده‌ها

Potentiometer˸ پتانسومتر

Control circuitry˸ مدارهای الکترونیکی

مشخصات فنی سروو موتورها

سروو موتورها ازاجزای مختلفی ساخته شده‌اند که شامل استاتور، روتور و انکدر است. به طورکلی سروو موتورها را به دو دسته موتورهای AC و DC تقسیم می‌گردد.

در سروو موتورهای DC سرعت موتور وابسته به ولتاژ برق می‌باشد و با هم رابطه مستقیم دارند. در موتورهای AC تعداد قطب‌های میدان مغناطیسی بر روی سرعت تاثیر بالایی داشته و سرعت به فرکانس ولتاژ اعمالی وابسته می‌باشد.

پیمایش به بالا