بال بوش چیست؟

بال بوش چیست؟

بال بوش (ball bush) لینیر بوشینگ (linear bushing) صنعتی از نوع مکانیکی است که در ایران با نام تجاری بال بوش معروف است؛ البته در بیشتر موارد با شفت مورد نیاز همراه است. بال بوش را می­توان همان بلبرینگ خطی و یا یاتاقان خطی نیز در نظر گرفت، چون بجای حرکت دورانی بلبرینگ­‌های کلاسیک و یاتاقان­‌های ساده یه حرکت نورد یعنی یک حرکت رفت برگشتی و یا به عبارت ساده‌­تر خطی دارد.

بال بوش يا بيرينگ خطي، نوعی از بلبرينگ است، كه به منظور ايجاد یک حرکت رفت و برگشتی روان و دقیق و سفت را در محور­های xyz طراحي شده است. استفاده از بال بوشینگ­‌ها زماني است كه مي‌­خواهيم شفت را به عنوان ميله راهنما در نظر بگيريم و حركت خطي ما تنها در جهت رفت و برگشت انجام گيرد.

با یک تعریف خلاصه می­توان گفت بلبرینگ خطی یا همان بال بوش (Ball Bush) یک نوع اتصال غلتکی برای حرکت خطی است. این اتصال برای کاهش اصطکاک و افزایش دقت حرکت اجسام خطی در مکانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصطلاح “بال بوش” احتمالاً از واژه‌های “بال” به معنای توپ (ball) و “بوش” که به معنای غلتک یا رولر (bushing) استفاده می‌شود، به دست آمده است.

اختراع بال بوشینگ چه زمانی شکل گرفت؟

هنگامی که کلمه­‌ی بوش به گوش می­رسد سریعا یک استوانه‌­ی تو خالی از جنس فلز و یا پلاستیک به ذهن می­‌رسد. بدین شکل که یک استوانه، که یک شفت یا میله­‌ی ثابت و یا متحرک درون آن وجود دارد، و همین مکانیزم بسیار ساده و ابتدایی طیف وسیعی از کاربردهای مورد نیاز انسان را مرتفع می‌­سازد، و البته همین بوش­‌های ساده نه تنها در صنایع بلکه در تمامی ابزار آلات ساده پیرامون زندگی­مان به چشم می‌خورد، مثل دوچرخه، حتی کولرهای آبی، موتور سیکلت‌­ها، خودروها و …

هنگامی که صحبت از نیازهای فنی پیچیده‌­تر می­‌شود، مثلا در صنایع، قالب­سازی، خطوط تولید، هواپیمایی و … احتیاج به استفاده از بوش می­‌باشد. علاوه بر کاربرد بوش­‌های ساده در بیشتر موارد برای تامین حرکت خطی با طول عمر بیشتر، روان‌­تر و خرابی کمتر به مکانیزم کارایی بیشتری نیاز است، و در این قسمت ابداع یک بوش بلبرینگی که بال بوش نامیده می‌شود همان پازل گمشده است.

بال بوش‌­ها با نام­‌های مختلفی در صنعت شناخته شده­‌اند که عبارتند از:

  • بوش خطی
  • بال بوشینگ
  • بوش لاینر
  • میل بوشینگ
  • لینیر بوش
  • لاینر بوش
  • بوش لینیر
  • بوش ساچمه­‌ای
  • لینیر بوشینگ

مکانیزم بال بوش چگونه است؟

مکانیک ساده­‌ی بوشینگ­‌های خطی یک مکانیزم است که از حرکت نورد (خطی یا رفت و برگشتی)عناصر گوی مانند مثل ساچمه­‌ها استفاده می­‌کند. بوش­‌های خطی می­‌تواند در طیف گسترده‌­ای از برنامههای کاربردی، از جمله حمل و نقل، پردازش مواد غذایی و تجهیزات تولید نیمه هادی و کل صنایع استفاده شود.

بال بوش­‌ها در اصل نوع تکامل یافته‌­ی بلبرینگ­‌های ساده و کلاسیک می‌­باشند که حقیقتا در صنایع کاربرد بسیار فراوانی دارند وکمک کرده تا در طراحی سیستم‌­ها و ماشین آلات نه تنها نیازهای فنی مورد نظر را تامین کند، بلکه به خاطر ادغام چند حرکت و قطعه مکانیکی در یک قطعه، این مزیت را در اختیار طراحان و مهندسان قرار داده تا سیستم­ و خطوط تولید فشرده‌­تر وکوچک‌­تری طراحی کنند.

این مزیت موجب می‌­شود که سیستم­‌ها فضای کمتری اشغال کرده و در نتیجه هزینه کمتری در راه اندازی خطوط و یا ساخت ماشین‌­ها و یا راه اندازی کارگاه‌­ها و کارخانه­‌ها صرف شود.

بوشینگ‌­های خطی ظرفیت حمل بار خوب را با اصطکاک بسیار کم ارائه می­‌دهند، اما با وجود طراحی ساده و نصب آسان آن­‌ها، اندازه­‌گیری یک بوش خطی یک کار ساده نیست. عوامل بسیاری وجود دارد که بر طول عمر بوش خطی تأثیر می­‌گذارند و اگر این پارامترها در اندازه‌­گیری در نظر گرفته نشوند، نتیجه می­‌تواند محصولی باشد که برای سیستم‌­ها طول عمر کمتری داشته باشیم. یا اینکه دارای طول عمر کمتر از حد انتظار است.

اسکرول به بالا