تفاوت استپ موتور با سروو موتور

تفاوت استپ موتور و سروو موتور

در میان صنعتگرانی که در حوزه اتوماسیون صنعتی و ساخت CNC فعالیت دارند، هم سروو موتور (servo motor) و هم استپ موتور (stepper motor) به عنوان موتور CNC شناخته می‌شود. اما این سئوال عمدتا مطرح است که تفاوت استپ موتور با  سروو موتور در چیست؟

  • روش‌های کنترل استپ موتور و سروو موتورها متفاوت است.

استپ موتور با کنترل تعداد پالس‌ها، زاویه چرخش را کنترل می‌کند. یک پالس مربوط به یک زاویه پله است. با این حال، از آنجا که هیچ سیگنال بازخورد وجود ندارد، موتور نمی‌داند کجاست و دقت موقعیت به اندازه کافی بالا نیست.

سروو موتور همچنین زاویه چرخش را با کنترل تعداد پالس‌ها کنترل می‌کند. هر بار که سروو موتور یک زاویه می‌چرخد، تعداد مربوطه پالس به بیرون ارسال می‌شود و درایور همچنین سیگنال بازخورد را دریافت می‌کند که با پالس دریافت شده توسط سروو موتور مقایسه می‌شود.

به این ترتیب، سیستم می‌داند که چند پالس به سروو موتور ارسال می‌شود و چند پالس به طور همزمان خارج می‌شود، همچنین چرخش موتور را می‌توان به طور دقیق کنترل کرد، در نتیجه به موقعیت دقیق دست یافت. دقت می‌تواند به 0.001 میلی‌متر برسد.

  • قابلیت اضافه بار متفاوت است.

استپ موتورها معمولاً ظرفیت اضافه بار ندارند، در حالی که سروو موتورهای AC دارای ظرفیت اضافه بار قوی هستند. حداکثر گشتاور آن 3 برابر گشتاور نامی است که می‌توان از آن برای غلبه بر لحظه اینرسی بار اینرسی در لحظه شروع استفاده کرد. از آنجا که استپ موتور این قابلیت اضافه بار را ندارد، نمی‌توان از آن در برخی شرایط کاری استفاده کرد.

  • سرعت و عملکرد پاسخ متفاوت است.

20 ~ 400 میلی ثانیه طول می کشد تا یک استپ موتور از حالت سکون به سرعت کار کند (به طور کلی چند صد دور در دقیقه) عملکرد شتاب دهنده سیستم سروو AC بهتر است.

  • دقت موتور

دقت استپ موتور نسبت به سروو موتور برتر است زیرا خطایی در آن جمع نمی‌شود. معمولاً فقط باید کنترل حلقه باز را انجام دهد. با این حال، موتورهای سروو از نظر پاسخگویی بر استپ موتور برتری دارند.

  • در سرعت‌های پایین وضعیت متفاوت است.

استپ موتورها دارای ارتعاش با فرکانس پایین در سرعت‌های پایین هستند. وقتی با سرعت پایین کار می‌کند، معمولاً از فناوری میرایی یا فناوری تقسیم‌بندی برای غلبه بر ارتعاشات فرکانس پایین استفاده می‌شود. با این حال، عملکرد موتور سروو بسیار روان است و حتی در سرعت پایین هیچ لرزش وجود ندارد.

  • دقت کنترل متفاوت است.

هرچه فازها و ضربات یک استپ موتور بیشتر باشد، دقت آن بیشتر است. سروو موتور به رمزگذار داخلی بستگی دارد. هر چه مقیاس رمزگذار بیشتر باشد، دقت آن نیز بیشتر می‌شود.

  • وسایل کنترل متفاوت است.

استپ موتور کنترل حلقه باز را در حالی که سروو موتور کنترل حلقه بسته را تصویب می‌کند.

  • ویژگی‌های فرکانس لحظه ای متفاوت است.

گشتاور خروجی استپ موتور با افزایش سرعت کاهش می‌یابد و سروو موتور AC دارای گشتاور ثابت است.

  • عملکرد عملیات متفاوت است.

اگر فرکانس شروع  استپ موتور زیاد باشد یا بار خیلی زیاد باشد، گام برداشتن یا ایستادن آسان است. اگر هنگام توقف سرعت بسیار زیاد باشد، فراتر رفتن به راحتی رخ می‌دهد. درایو سیستم سروو می‌تواند به طور مستقیم از سیگنال بازخورد رمزگذار موتور نمونه برداری کند.

ساختار داخلی آن شامل یک حلقه موقعیت و یک حلقه سرعت است. به طور کلی، هیچ گام از دست دادن یا فراتر رفتن از موتور پله‌ای وجود نخواهد داشت، بنابراین عملکرد کنترل آن قابل اطمینان‌تر است. سیستم سروو AC در بسیاری از جنبه‌های عملکردی برتر از استپر موتور است.

با این حال، استپ موتورها اغلب به عنوان موتورهای اجرایی در برخی موارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسکرول به بالا