چگونه بال اسکرو را نصب و راه‌اندازی کنیم؟

نحوه نصب بال اسکرو

هنگام نصب بال اسکرو (ball screw) علاوه بر نوع موتور باید در تهیه هولدرهای ابتدا و انتهای  بالسکرو  و همچنین کوپلینگ جهت اتصال موتور به بال اسکرو دقت نمود. نوع انتقال قدرت از موتور به محورها در طراحی هولدرها موثر است.

2 روش اصلی در اتصال بال اسکرو به موتور

اگر موتور مستقیما توسط کوپلینگ به بالسکرو وصل شود در آن صورت موتور ثابت بوده و به قطعه نگهدارنده­‌ها که روی بدنه ثابت شده است پیچ می‌­شود، در صورتی­‌که با تسمه تایمینگ به محرک وصل شود در آن صورت برای اتصال موتور از سه روش استفاده می­‌شود. چرا که باید مکانیزمی ایجاد شود تا بتوان تسمه تایمینگ را شل و سفت کرد.

در روش اول: موتور به هولدر پیچ و ثابت می­‌باشد و تسمه تایمینگ توسط مکانیزم سفت کن، سفت می‌­شود.

در روش دوم: هولدر نگهدارنده موتور را متحرک می‌­سازند و ابتدا موتور را به هولدر محکم می­‌نمایند و سپس هولدر را آنقدر جابه‌جا می‌­کنند تا تسمه سفت شده و پیچ‌­های هولدر را سفت می‌­کنند.

در روش سوم: هم که غیر استاندارد است، محل سوراخ پیچ موتور را به صورت شیار می‌­سازند، آن قدر موتور را عقب می­‌کشند تا تسمه سفت شود، بعد پیچ­‌ها را سفت می­‌کنند.

5 مرحله در نصب بال اسکرو و اتصال به پیچ 

نصب بال اسکرو به پیچ معمولاً در مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. انتخاب بال اسکرو و پیچ مناسب: ابتدا باید بال اسکرو و پیچی را که برای نیاز خود می‌خواهید انتخاب کنید. برای این کار، باید به مشخصات فنی هر کدام دقت کنید، از جمله قطر و پیچش بال اسکرو، قطر و پیچش پیچ، طول مورد نیاز و نوع راهنماها و مهره‌ بال اسکرو.
  2. آماده‌سازی پیچ: قبل از نصب، پیچ را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سطح آن صاف و خالی از هرگونه خراش یا آسیب است. همچنین، اگر پیچ نیاز به روغن‌کاری دارد، این مرحله را نیز انجام دهید.
  3. نصب بال اسکرو: بال اسکرو را در محل مورد نظر قرار دهید و با استفاده از سیستم‌های نگهدارنده یا پایه‌ها، آن را ثابت کنید. اگر بال اسکرو درون سوراخی قرار می‌گیرد، اطمینان حاصل کنید که ابتدا پیش‌تر سوراخ مناسب برای نصب آماده شده است.
  4. اتصال پیچ به بال اسکرو: مهره یا راهنمایی که بر روی بال اسکرو حرکت می‌کند را برداشت کنید و پیچ را روی بال اسکرو قرار دهید. سپس مهره را مجدداً روی پیچ بگذارید و اطمینان حاصل کنید که قطر مهره به اندازه کافی بزرگتر از پیچ است تا جایگشتن آزاد پیچ را امکان‌پذیر کند.
  5. ثبت نهایی: بعد از اتصال پیچ به بال اسکرو، اطمینان حاصل کنید که همه قطعات به درستی و محکم متصل شده‌ است.

6 نکته مهم هنگام راه اندازی بال اسکرو

برای نصب این قطعه باید به چند نکته توجه کنیم:

  1. بال اسکرو هیچ گونه بار شعاعی را تحمل نمی‌­کند و نیروهای عمودی بر بال اسکرو هم توسط ریل­‌ها مهار می­‌شود.
  2. کلیه بارهای وارد شده بر بال اسکرو فقط باید بر یک سر بال اسکرو مهار گردد که برای این کار دو عدد بلبرینگ جهت‌دار در یک طرف بال اسکرو استفاده می­‌شود. نیروهای فشاری و کششی در این نقطه مهار می­‌گردد و طرف دوم بال اسکرو با یک بلبرینگ معمولی به صورت ازاد در طرفین می‌­باشد.
  3. مسئله بعدی در بالسکرو طول آن است که اگر از یک مترو شصت تا یک مترو هشتاد سانتی متر بیشتر باشد از سیستم مهره گردان استفاده می­‌کنیم. در این حالت موتور روی محور متحرک و در کنار بال اسکرو قرار دارد.
  4. در طول پایین مهره توسط ابزار موجود در بازار به بدنه محکم می­‌گردد.
  5. در طول بالا و بلند، بال اسکرو روی محور ثابت محکم شده و دوران ندارد ولی مهره بال اسکرو توسط تسمه تایم به موتور وصل می­‌گردد و با گردش مهره متحرک به جلو و عقب حرکت می­‌کند.
  6. برای تراش بال اسکرو باید از ابزاری استفاده کرد که مانع لنگی ناشی از دوران گردد و در زمانی که در تراش‌کاری بال اسکرو لنگ بزند قسمت­‌های سر و ته لنگ خواهد خورد و بعد از مونتاژ نیز در عملکرد دستگاه سی ان سی آشکار خواهد شد.

چگونه دقت نصب بال اسکرو را بیشتر کنیم؟

نصب بال اسکرو به این صورت است که چگونه بالسکرو در طول کار خود پشتیبانی می‌­شود. برای بهره­‌مندی از دقتی که یک بال اسکرو ارائه می‌­دهد، باید یک نصب دقیق داشته باشد. نصب نادرست باعث ایجاد نویز، لرزش، خطاهای موقعیت­‌یابی می‌­شود و ممکن است باعث خرابی مواد و تسریع سایش در حین کار مداوم شود. خرابی قطعات کمکی نصب شده مانند یاتاقان­‌ بال اسکرو، کوپلینگ­‌ها و براکت­‌ مهره بال اسکرو باید فوراً بررسی و اصلاح شود، تا دقت نصب حفظ شود.

بال اسکرو در لوازم سی ان سی

کاربرد بالسکرو در لوازم سی ان سی و تاثیر آن در صنعت ببر کسی پوشیده نیست، مخصوصا در صنعت ماشین سازی و خودرو و صنعت ساخت ماشین‌های سی ان سی و انواع ماشین‌های صنعتی از قطعه ارزشمند بال اسکرو استفاده می‌شود. بالسکرو یک ابزار مکانیکی برای تبدیل انواع حرکت چرخشی به حرکت خطی می‌باشد که البته بال اسکرو با کمترین اصطکاک این کار را انجام می‌دهد.

برای خرید بال اسکرو و جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس‌های درج شده در سایت مراجعه کنید.

اسکرول به بالا