نحوه کارکرد سروو موتور چگونه است؟

کارکرد سروو موتور

اصول کارکرد سروو موتور(Servo Motor) به سیگنال‌های دریافتی که از طریق سیم کنترلی نصب شده درآن، به سروو موتور اعمال می‌گردد، بستگی دارد.

هر سروو موتور متصل به شفت خروجی است، که این محور می‌تواند به سبب دریافت سیگنال‌های رمزی،‌ در مسیر یک حرکت زاویه‌ای در شرایط زاویه‌ای مناسب با سیگنال ورودی قرار بگیرد.

نحوه کار سروو موتورها به گونه‌ای است که، کنترل و بررسی دقیق موقعیت زاویه‌ای یا خطی، سرعت و شتاب را فراهم می‌کند. یک کنترلر تقریبا پیچیده‌ای دارند،که معمولا خود آن یک واحد مجزای طراحی شده برای سروو موتورها می‌باشد.

سروو موتورها نیز به اندازه الکترو موتورها نیز کاربرد دارند، اما قیمت سروو موتورها نیز بیشتر می‌باشد. کاربرد سروو موتورها در مکان‌هایی می‌باشد که امکان استفاده از الکترو موتورهای معمولی وجود نداشته باشد.

این موتور به علت سرعت و دقت بالایی که حین عمل دارد، باعث کاربرد بیشتر شده است. هدف از ساختن این محصول که یکی از موتورهای الکتریکی می‌باشد، برای بهره گیری از آن در سیستم‌های کنترل فیدبک می‌باشد.

به موتوری که پاسخ سریع به سیگنال‌های خطا می‌دهد، همچنین سریعا به بار، شتاب می‌دهد سروو موتور می‌گویند. که به طور کلی سروو موتور یک ساختار حلقه بست خودکار برای راه اندازی ماشین‌ها است،که از فیدبک موقعیت برای رسیدن به موقعیت نهایی و کنترل حرکت استفاده می‌گردد.

اساس عملکرد سروو موتور به کار بردن آنها به صورت حلقه بسته است. در تمامی سروو موتورها یک سنسور موقعیت تعبیه شده که موقعیت خروجی را به ولتاژ متصل می‌کند.

سروو موتور چگونه کار می‌کند؟

اگر یک سروو موتور سرگرمی استاندارد را باز کنید، تقریباً همیشه سه جزء اصلی را پیدا خواهید کرد:

موتور DC:

به گیربکس و محور خروجی/محرک متصل است تا سرعت و گشتاور موتور افزایش یابد. موتور DC محور خروجی را کنترل می‌کند.

مدار کنترل کننده:

سیگنال‌های ارسال شده توسط کنترل کننده را تفسیر می‌کند و پتانسیومتر به عنوان بازخورد برای مدار کنترل کننده عمل می‌کند تا موقعیت شفت خروجی را کنترل کند.

پتانسیومتر یا مکانیزم بازخورد مشابه:

با استفاده از پتانسیومتر، که از طریق چرخ دنده‌ها با محور موتور همراه می‌شود، می‌توان موقعیت مکانی شفت را حس کرد، که توسط پتانسیومتر به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود.

سروو موتورها بر اساس کنترل سرعت و موقعیت بسیار دقیق عمل می‌کنند، اما در شرایط ساده فقط موقعیت را می‌توان کنترل کرد.

سروو موتورها روی عملکرد سروو کار می‌کنند که از بازخورد موقعیت برای کنترل سرعت و موقعیت نهایی موتور استفاده می‌کند. از نظر داخلی، سروو موتور یک موتور، مدار بازخورد، کنترل کننده و سایر مدارهای الکترونیکی را با هم ترکیب می‌کند.

نحوه عملکرد سروو موتور
نحوه عملکرد و کارکرد سرو موتور

یک سیستم سروو شامل سه جز اصلی است:

  • موتور
  • درایو
  • کنترل

سروو موتور یک سیستم کنترل بسته (Close loop) است، یعنی دارای فیدبک می‌باشد. بنابراین احتمال خطا در آن به صفر می‌رسد.

در سروو موتور مدارات فیدبک بکار رفته در آن تشکیل یک سیستم حلقه بسته می‌دهد. فیدبک Servo motor یک انکودر نوری است که محور آن به انتهای موتور کوپل شده است. هر انکدر در ازای دوری مشخص قطار پالس تولید می‌کند.

برای مثال یک انکدر ۲۵۰۰ پالس در ازای گردش یک دور محور آن، ۲۵۰۰ پالس تولید می‌کند که درایور Servo motor این پالس را دریافت می‌کند و شمارش تعداد آن موقعیت محوری موتور را تشخیص می‌دهد.

سروو موتورها دو سیم خارج از دستگاه دارند، که یکی از آنها مربوط تغذیه است و دیگری فیدبکی است که از انکودر گرفته شده است.

نحوه عملکرد سروو موتورها

نحوه عملکرد سروو موتورها به گونه‌ای است که ما می‌توانیم جهت تعیین موقعیت یک زاویه به صورت دقیق از سروو موتورها استفاده کنیم. این سروو موتورها براساس سیستم‌های کنترل فیدبک طراحی می‌شوند.

به دلیل کم بودن اینرسی این سروو موتورها تغییر سرعت در این نوع موتورها بسیار پایین است. سیستم حلقه بسته که موتورهای سروو از آنها بهره می‌گیرند می‌تواند یک جایگزین مناسب برای موتورهای AC و موتورهای پله‌ای باشد.

روش به کارگیری سیستم‌های کنترلی از سیگنال‌های فیدبک سیستم حلقه بسته نامیده می‌شود. سروو موتورها قابلیت کنترل موقعیت شفت سروو و همچنین قدرت و سرعت چرخش سروو را نیز دارا می‌باشد.

محصولات تام باهر

شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده انواع محصولات و لوازم مکانیکال مربوط به دستگاه‌های CNC نظیر:

بال اسکرو، بال بوش، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم (شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)،

لوازم سی ان سی، انواع شفت(شفت پایه دار / شفت LM/ شفت بدون پایه)،

ریل و واگن(لینیر گاید)، دنده شانه ای (دنده شانه ای مورب)،

کوپلینگ (کوپلینگ SRJ)، انرژی چین(محافظ کابل)

و هم چنین محصولات الکتریکال دستگاه‌های صنعتی شامل سرو موتور و استپ موتور با برند JMC-BAHER است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره‌های موجود در سایت‌های تام باهر تماس حاصل نمایید.

کسب نمایندگی های انحصاری توسط تام باهر

– در بال اسکرو دارای برند باهر و GTEN می باشد. برند GTEN از کشور تایوان است.

– در لینیر گاید دارای دو برند باهر و STAF می باشد. برند STAF از کشور تایوان اخذ شده است.

– در دنده شانه ای دارای دو برند باهر و GAMBINI می باشد. GAMBINI از کشور ایتالیا است.

– در سرو موتورservo motor دارای برند BAHER-JASD است.

اسکرول به بالا