سروو موتور چیست؟

سروو موتور چیست

کلمه سروو (servo) از لغت یونانی servant گرفته شده که میتوان آن را مانند خدمت‌گزاری که تمام دستورات را با دقت و سرعت انجام می‌دهد تشبیه کرد.

در این بخش شرحی از سروو موتور (Servo motor ) چیست می‌دهیم. در حقیقت سروو موتورها از دسته موتورهای الکتریکی به شمار می‌آیند و به طور کلی یک الکترو موتور هستند.

در قسمت داخلی سروو موتورها چند مدار الکترونیکی تعبیه شده که شبیه به درایوها هستند و الکترو موتور در صورت داشتن شفت قابلیت چرخش پیدا می‌کند.

البته سایر تجهیزات وظیفه دقت دادن به موتور را عهده‌دار هستند که این کنترل شامل سه دسته کنترل شتاب، کنترل سرعت و کنترل زاویه است.

این سروو موتورها در سیستم‌های حلقه بسته کنترل موقعیت، سرعت و گشتاور در موقعیت و کاربردهای صنعتی به کار می‌رود.

تاریخچه سروو موتور

در سال ۱۸۲۰ میلادی، اورستد (Oersted) کشف کرد که عبور جریان برق از یک سیم، میدانی مغناطیسی را حول آن سیم تولید خواهد کرد.
بعد از او فارادی اثبات کرد که چگونه این میدان مغناطیسی، قادر به تولید کردن یک نیروی مکانیکی است.
وسیله‌ای که او استفاده می‌کرد، شامل یک آهنربای دائمی احاطه شده در یک مخزن جیوه بوده و یک تکه سیم که به وسیله‌ی یک چنگال، قلاب شده است درون مخزن جیوه معلق است.

با عبور یک جریان الکتریکی از درون سیم، یک نیروی الکترومکانیکی باعث می‌شود که سیم با حرکتی دورانی به دور آهنربای مغناطیسی به گردش درآید. البته این وسیله فقط برای مدت محدودی کاربرد دارد، زیرا نیروی گردشی تولید شده، بسیار ضعیف است.

آشنایی با سروو موتور

سروو موتورها دارای دقت و بازده بالا می‌باشند در مقابل دارای اینرسی یا لختی کمی هستند. این دسته از موتورها از آنجایی که توانایی تغییر جهت در کمترین زمان را دارا می باشند کاربرد بیشتری نیز دارند.

سروو موتور توسط کنترل فیدبک محل قرارگیری دستگاه، میزان سرعت آن را تغییر می‌دهد. سیستم کنترل فیدبک به سیستمی گفته می‌شود که سعی در قرار دادن کمیت مرجع و کمیت کنترل شده می‌کند.

شایان ذکر است که در هنگام استفاده از سروو موتورها باید به اندازه و نحوه کاربرد آن ها که در دو نوع کلی گیربکس دار و بدون گیربکس تقسیم می‌شود، در موقعیت‌های مختلف توجه نماییم.

برای مثال اندازه بزرگ آن برای ساخت و تولید تجهیزات صنعتی مانند لوازم سی ان سی (CNC ) و در اندازه کوچکتر آن در پروژه‌های رباتیک به کار می‌رود. محور بیرونی یا خروجی بیشتر سروو موتورها قابلیت دور زدن کامل را نداشته و فقط بین بازه 180 یا 270 درجه توانایی کارکرد دارد.

تعریف سروو موتور
آشنایی با سرو موتور

سروو موتور برند تام باهر

سروو موتورها در هر جایی که الکترو موتورها کاربرد دارد، می‌توان استفاده کرد اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به الکترو موتورها، ما تنها در جاهایی از سروو موتور استفاده می‌کنیم که عملاً با الکترو موتورهای معمولی کار به خوبی انجام نمی‌شود و نیاز به دقت و سرعت عمل بالایی داریم.

شرکت‌ها و انواع برندهای مختلف در بازار حضور دارند تا بتوانند عرضه کننده سروو موتور باشند. شرکت تام باهر با برند باهر-JASD یکی از شرکت‌های عرضه کننده سروو موتور با کیفیت است.

شرکت تام باهر به اطلاع می‌رساند سروو موتور 0.75kw و‌1kw ساخت چین با کیفیت عالی به محصولات ما اضافه شده است. این سروو موتور با برند مشترک دو شرکت (BAHER-JASD) وارد شده و تمام و کمال مراحل تست را انجام داده‌ایم. اطمینان کامل به کیفیت محصولات شرکت مذکور حاصل شده است.

این سرمایه گذاری برای ما ریسک پذیر نیست چون به کیفیت اطمینان پیدا کرده‌ایم.

برند تام باهر دارای محصولات فراوانی در زمینه سیستم‌های متحرک خطی، اتوماسیون صنعتی و سی ان سی است که یکی از معتبرترین و کاربردی‌ترین آنها سروو موتور باهر-JASD است.

باهر-JASD یکی از معتبرترین و با کیفیت‌ترین محصولات عرضه شده است که توانسته با رقبای خود رقابت تنگاتنگی را در زمینه کیفیت و دقت بالا این محصولات داشته باشد و به دلیل اعتبار بالای این برند بازار را از آن خود کرده است.

اسکرول به بالا